Jártál úgy, hogy megkérdezték, miről szól a regényed és te dadogni kezdtél,
mert bárhogyan is próbáltad szavakba önteni, csorba válasz született? Úgy érezted,
egy normális felelethez az egész sztorit el kellene mesélned? Netán a
fülszöveged nyúlt egy oldalnyi hosszúra, mert beleszuszakoltad a regény összes
bonyodalmát?
Larry Brooks szerint különbség van az ötlet, a koncepció, a téma, és a
premissza között. Sok írástechnikai guru blogján hatalmas kavarodás, tisztázatlanság
van a fogalmak közt, és ha Egri Lajossal „nőttünk fel”, akkor elfogadhatatlan marad a
premisszával való dobálózás. Van, aki azt mondja, ez szőrszálhasogatás,
mindegy, hogy premisszát, koncepciót vagy témát kiáltunk, ugyanaz. Viszont a
Brooks-szerinti különbségtétel nekem a regényíráshoz tavaly nyáron felmérhetetlen
segítség volt.
A téma (példák: hatalomvágy, tragédia utáni remény, tiltott
szerelem, tanult rasszizmus,
kötelességből gyilkolás etikája, stb. stb) az ötletből fakad, de központosul és
a sztori mögöttes tartalmaként az írás láthatatlan lelkévé válik. Olyan kontextusi
és szubtextusi eszköz, amelyet nem mondunk ki, de áthatja a történet fő elemeit,
biztosítja a koherenciát.
Ha tisztában vagyok a témámmal, akkor talán kevésbé fogok csapongani,
mellékszálakból köteteket írni, és nem fogom az olvasóm idejét rabolni olyan
fejezetekkel, amelyeket a mellékszereplők jelentéktelen gyermekkorának szántam, mert
tudom, hogy mi mennyiben tartozik a történethez. Az ideális az, ha már az
elején identifikálom a témát, de van író, akinek először meg kell írnia a
regényt ahhoz, hogy ráleljen a témájára. (Ilyenkor persze komolyabb átírásra
lehet szükség).
Lisa Cron (Wired for story) megnyugtatott: egy műnek sok témája lehet. Központi
azonban csak egy. (hm, lehet, hogy sok múlhat ezen?) Meglepődtem, amikor idézett
egy Margaret Mitchell-interjút, amelyből kiderült, hogy az Elfújta a szél
központi témája a túlélés. Á, tényleg! De jó! :) Annyi fordulat és párbeszéd
jutott eszembe a kapcsán. A téma teljesen végigvonult a regényen, és az utolsó
akkordokat is uralta. Most már legalább értem, miért szeretem titokban ezt a
regényt még mindig annyira. (Sorry Rhett és Amerika!) :)
A témák tehát univerzálisak, de a mélységük különbözhet, és gyakran ez
adhatja a különbséget egy középszerű és kiváló olvasmány között.
A premissza a témából fakadó üzenet, egy morális állásfoglalás, amely akkor
válik eleven mondanivalóvá, amikor karaktert adok a koncepcióhoz. Ha megfogalmazódott bennem a téma, akkor leginkább arra kell
vigyáznom, hogy ne kimondott prédikációvá váljon, hanem kontextusi és szubtextusi
szinten maradjon, a történetet szolgálja.
A koncepció azért több egy ötletnél, mert a drámai feszültség potenciáljára
fókuszál. Míg az ötlet egy általánosabb alaphelyzet, addig a koncepció egy konkrét
konfliktus ígérete, a „mi lenne ha”-kezdetű mondatok folytatása. Az ötlet csak kifutópálya,
a koncepció egy ablak a plotra.
Brooks előbb megjegyzi, hogy ennek nincs köze a prózaikus tehetséghez, és csak utána kezd példázódni A Da
Vinci-kóddal. :)))
Az ötlet: Az egyház őszintesége ma is élő mítoszok kapcsán, beleértve ebbe
Da Vinci egy titkos szervezetbe feltételezhető tagságát.
A koncepció: Mi van akkor, (what if)
ha Krisztus nem is halt meg a kereszten, az egyház eltemette az igazságot, hogy
fenntarthassa hatalmát, és megöli azokat az embereket, akik közel kerülnek az
igazság kiderítéséhez, ehhez felhasználva akár egy gyilkos, titkos szektát is,
amely már évszázadok óta létezik?
A premisszák és témák univerzálisak, viszont a koncepcióknak eredetieknek
kell(ene) lenniük!
A koncepción belül van low concept és high concept (kis és nagy koncepció) Ezeket a kifejezéseket
először csak filmiparban használták, de most már kezdett átszivárogni a könyviparba is. A high conceptbe nem mennék túlságosan bele, mert bármennyire is
szeretem a forgatókönyvírókat, nem beszélnek annyit félre, mint a regényírók :) mostanában a
high concepteket nagyon rosszul kivitelezik filmekben, és egyre zavarosabb kezd
lenni, hogy a high concept meghatározásában mennyi szerep jut a kommersznek.
Nem minden történetnek kell nagy koncepcióval bírnia, például a női kortárs,
a romantikus és történelmi történeteknél egyáltalán nem fontos egy nagy koncepció, viszont azokban
a zsánerekben, amelyekben az ötlet az úr (thriller, sci-fi, YA) fontos (lenne).
A lényeg az, hogy a nagy koncepciók univerzálisak és egyediek. Univerzálisak,
mert olyan témákról, érzelmekről szólnak, amelyek mindnyájunknál visszhangra
lelnek, és egyediek, mert szokatlan helyzetet, perspektívát, egyedien meglepő
fordulatot ígérnek. Ezek azok a történetek, amelyeknek elolvasod a fülszövegét,
megnézed a trailerét, izgalomba jössz tőle, és úgy érzed, neked ezt
azonnal látnod, olvasnod kell. Egy klasszikus filmes példa arra, hogyan
érvényesül egy történetben egyszerre az egyetemesség és az egyediség a Váltságdíj. A hook (narratív horog) itt egy szokatlan fordulat: az elrabolt gyerek apja a követelt vátlságdíjat vérdíjul tűzi ki a gyermekrablók fejére. A horog azonban nemcsak fordulat lehet, hanem a koncepciónkból bármi, akár a karakter is.
A mai filmeket, könyveket ontó, nonstop információval zsúfolt, vénába csatolt netes világban, ha tetszik, ha
nem, azok a sztorik érvényesülnek, amelyek rendelkeznek olyan horoggal,
amely megragadja és nem engedi el az olvasót.
Írástechnikát lehet tanulni, fantáziát nem. Az írástechnika csak azt tanítja meg, hogyan kerüljük el a rossz írást, mire vigyázzunk, azt nem tanítja meg, hogyan írjunk kiválóan. Azt tanítja meg, hogyan kivitelezzük, közöljük a sztorinkat, milyen eszközökkel élhetünk, de azt nem tudja megtanítani, hogy a sztorink magja szíven találjon másokat. Ehhez mélyebbre kell nyúlnunk...
Bevallom, nálam történet-fogyasztáskor a koncepció az úr. Mindig azt keresem, hogy
mennyi feszültséget, mekkora tétet, és mindezek
mellé mennyi újszerűséget kapok. Sosem tett kíváncsivá egy válófélben lévő házaspár hétköznapi
drámája, a csendesen szenvedő karakterdrámák, és tiniként sem érdekelt egy középiskolás naplója, inkább újra
elolvastam a kicserélt Lottik történetét.
Mostanában akár olvasok, akár filmet nézek, a téma szubtextusi mélysége nagyobb szükségletemmé vált, és bár ez nem fogja felülírni az újszerűség és a feszültség iránti igényemet, másképp érzem tőle egy történet értékét.
Ja, és ha következőkor megkérdezik tőlünk, hogy miről szól a regényünk,
akkor annak függvényében választhatjuk feleletként a témát, a premisszát, vagy a
koncepciót, hogy a csak udvarias szomszédnéni kérdezi-e, a kíváncsi unokatestvérünk,
netán egy főszerkesztő. :D
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése