A tévésorozatokban divat lett, hogy fontos karakterek meghaljanak. Valószínűleg így akarják fenntartani a feszültséget és fokozni az
érzést: itt bárki meghalhat, a veszély igazi. Avagy mit tegyünk, hogy felrázzuk
kicsit a sorozatot? Öljünk meg valakit! Ha a névteleneken meg a tömegen kívül senki sem pusztul,
a néző nyugodtan üldögél azzal az érzéssel, hogy a főszereplő nem halhat meg. A
sok halál azonban szintén a dráma rovására mehet. A néző belefásul és egy idő
után már nem fog kötődni egyetlen karakterhez sem.
A bejegyzés témája azonban nem a sorozatfigurák kinyírása,
nem is az, amikor egy halál a cselekmény kiindulópontja (pl. krimi) nem azok a
műfajok (pl. horror, katasztrófa, háborús) amelyekben a szereplőknek sorra kell
hullaniuk, hanem az, amikor a cselekmény tetőpontján vagy végén meghal az egyik
főszereplő. Ilyenkor a szereplő halála szintén kockázatos fordulat, mert az
olvasó érzelmileg sokat fektetett bele, kötődik. Néha ez a fordulat különlegessé
tehet egy átlagos sztorit, mélyítheti az egész regénycselekményt, néha meg
elveszítheti az olvasót.
Van olyan
szereplőm, akit csak egy gombnyomás választ el a haláltól, van olyan, akinek
halála be sem gurul a színpadra, csak a koponyája, és van, akinek a hulláját
napokra a helyszínen felejtettem. Mindezek mellett, ha hosszabb mesébe
feledkezem, hajlamos vagyok valamelyik főszereplő szentimentális kivégzésére.
Ha így folytatom, egész temetőt belaknak a teremtményeim, és esetleg feltámaszthatom
majd őket egy zombibuli erejéig. :)
Legutóbbi gyilkossági szándékomkor megírtam az egész cselekményt, de a
főszereplő halálára szánt jelenet helyét üresen hagytam sokáig, annak ellenére,
hogy számtalanszor „végignéztem” a lírai jelenetet, ébren és álmomban. Láttam,
az áldozat mitől és hogyan vérzik el, hallottam utolsó szavait, rendelkezéseit,
remegését, félrecsukló fejét, kilehelt lelkét. Épp egy másik jelenetén
dolgoztam, amikor bekapcsolt a vészjelzőm: de hiszen a halálánál nem is Q. van
jelen! Az nem ő! Az ott inkább az a másik… Mrs. Melodráma. Innentől kezdve a jelenet másképp játszódott le lelki szemeim előtt:
„– Bassza meg!
– Tarts ki, haver! Értünk jöttek – mondta W.
– Nehogy ezek legyenek az utolsó szavaid! – mondtam
én.”
Írástechnikai anyagokban szüntelen belebotlom a
tanácsba: „Mi a lehető legrosszabb, ami megtörténhet a karaktereddel? Tedd azt
vele!” Utálom ezt, mert kicsit mintha azt sugallná: öljük meg a gyerekét, robbantsuk fel a feleségét, vegyük el a
munkahelyét, erőszakoljuk meg, növesszünk rákos daganatot az agyában, temessük el a szüleit, és
mindezt egyszerre. Nem, köszi, inkább kímélem végig, és majd a végén bepótolom:
megölöm. :D
Olvasóként szeretem, amikor a nézőpont karakter
halála miatt a vég kissé nyitott marad, és a végzet ügyesen sejtetett. Például
az Akiért a harang szól így végződik:
„Róbert Jordán a fa mögött
feküdt, visszatartott lélegzettel, minden izmát megfeszítve, nehogy megremegjen
a keze. Megvárta, amíg a tiszt eléri az erdő napsütötte peremét, ahol a zöld
mezőt sötét fenyőfák váltották fel. Szíve hangosan dobogott az erdő
tűlevelekkel fedett földjén.”
Legutóbbi sírós olvasmányom azonban nem ennyire finom és művészi. Kegyetlen, mert a második nézőpont karakterrel végződik és ez rátesz egy
lapáttal. (Forbidden love) :)
Filmekben a haldoklást egy Leonardo DiCaprioval
szeretem. Amikor még fiatal voltam és Leo meghalt a Titanicban, hangosan
bőgtem. (Te is? És légyzümmögést halló társaságban?) Mire felnőttem
Leo komolyabb ügyekért kezdte odaadni az életét, és variációkat tanult a haldoklásra.
Például Danny Archer (Véres gyémánt) drámáját számtalanszor újraéltem. Na jó, ezúttal titokban,
nem akartam nyilvánosan még mindig szentimentális kislány lenni.
Leo azóta tökéletesre csiszolta a kipurcanás művészetét.
Egy szempillantás alatt hunyt A tégla
című filmben, és én sokkot kaptam a fordulattól.
Sosem szerettem a szuperhősöket, mert ők mit sem
tudtak a kimúlásról. Íróként pedig öntudatlanul is ott volt bennem az alapvető
érzés, hogy valaki jelentősnek a végén meg kell halnia, csak komoly áldozatok árán „győzhetünk!
Hétvégén belebotlottam Michael Orlofsky néhány sorába,
amelyben elmarasztalja a regényvégi gyilkolásokat. Szerinte legtöbbször csak
kétféle célt akarhat vele elérni az amatőr író: szentimentalizmust vagy
sokkolást, és sajnos egyik sem nyújt kielégítő végződést. A főszereplő megölése egy olcsó módja a lezárásnak, hacsak a regénycselekmény és a
karakterábrázolás nem támasztja alaposan alá.
Álljunk meg egy szóra! Lehet, hogy Q.-nak nem is kell
meghalnia? Lehet, hogy másképp kell megírnom a kimaradt jelenetet? Vagy ha mégis,
akkor hogyan öl egy rendes ember író?
Rákerestem a témára, és majdnem mindenik cikk ugyanazokat
a szempontokat tárta elém, ezek kapcsán ugyanazok a kérdések fogalmazódtak
meg bennem.
A főszereplő elhalálozása a nagy terv szerves része,
vagy csak egy sokkoló fordulat? (ami filmben működhet, az könyvben nem biztos)
Csak azért megölni egy főszereplőt, hogy megríkassuk
vagy sokkoljuk az olvasót, rossz ötlet. Persze a haláleset nem kell boldogítsa az olvasót, :) de elfogadhatónak kell
lennie. Ez úgy sikerülhet, ha előrevetítjük, és amikor az olvasó visszanéz a
történetre, érzi, hogy ennek így kell lennie. Fájdalmas lesz, de a sztori fényében
értelmes. Az áldozatnak a cselekményt kell szolgálnia. Ha a regénycselekmény során nem sikerült drámai feszültséget teremtenünk, bármi is a tét, akkor a tetőponton már hiába pufogtatunk nagyokat.
Értelmes a halál akkor is, ha arra szolgál, hogy valamire
rávigyen, motiváljon más karaktereket. Értelmes, ha a hős így akar bűnhődni és az áldozata
jóvátétel. Értelmes, ha olyan módon hangsúlyozza a témát, hogy nélküle nem
érthetnénk meg mélyebben a sztorit vagy a karaktert.
Értelmetlen akkor, amikor az írói cél sokkolni vagy
megríkatni az olvasót. Ez azt éreztetheti az olvasóval,
hogy érzelmileg manipulálni akarják. A sztori túl mesterkélté és hiteltelenné válik,
az olvasója csalódottá, a könyv pedig szétszakadhat, amikor a falhoz vágják.
Vékony a határ aközött, hogy a főszereplő halála
drámai vagy csöpögős pátosz.
Szerintem
Danny Archer halála nem celinedionos zenei aláfestéstől drámai. Értelmet nyer
és a történet végkimenetelét nagyban alakítja. A karakter mélységéből eredően a halál valójában jóvátétel is. A cél és az ár arányos a
dramaturgiai keretek közt. Persze ettől még lehetne nyálas, de helyette megtelik
olyan szimbólumokkal és korábbi szubtextusokkal, amitől rezonanciát nyer.
Azt hiszem, egyetlen főszereplőt sem kellene örök
nyugovóra téríteni, mielőtt feltennénk azt a kérdést: mi lenne, ha tovább élne? Mi lenne, ha Q. tovább élne? Hogyan állna talpra? Mit mondana? Túlélő vagy maximusi dicsőséget választ?
Ölni vagy nem ölni: ez itt a kérdés. :) Ti szoktatok főszereplőt kicsinálni? Miért?
Öltem főszereplőt? öltem bizony. Vérfagyasztó hidegséggel. Úgy kellett oda az a halál, mint egy falat kenyér :)
VálaszTörlésMeghalni viszont könnyű. vannak helyzetek, amibe azért nem viszem bele a karaktert, mert tudom, ha megtenném, utána nem lenne kedvem tovább folytatni a sztorit, mert onnantól nem élvezném. Ez nem egyenlő azzal, hogy hímes tojásként féltem mindentől, inkább azt mondanám, vannak olyan élethelyzetek - főleg lelkileg nyomasztó helyzetek -, amikbe nem viszem bele. Más természetűekbe viszont simán.
Példával élve: mostani írásom főszereplőjét könnyű szívvel vetem hadi rabságba, annak lelki kínjaival együtt - a fizikai másodlagos -, de attól óvakodom, hogy rossz házasságot csináljak neki, mert az engem nyomaszt, és tudom, ha mégis megírnám ridegen, elhidegülnék a történettől és félbeszakítanám. Én nem a szerelem meglétén van a hangsúly, mert anélkül is lehet jó, működőképes egy érdekházasság (itt arról van szó), hanem az élhetetlen, genyó játszmákkal teli párkapcsolaton.
Mondjuk az is érdekes, hogy akkora elrettentő, sokkoló erőt tulajdonítanak a halálnak. Írni kéne egy sztorit, ahol épp az élettel, életben maradással érik el ugyan ezt...
Ezen én is gondolkodtam. Van egy szereplőm, aki szereti hősnek tekinteni magát, meghalni egy ügyért, blabla, :) aztán a vége felé rájön, hogy csak fél élni. Az életbenmaradást sokkal félelmetesebbnek érzi. :) "Valójában az élet a küzdelem, nem a halál" (nemtudomkimondta)
VálaszTörlésA számodra kellemetlen szituba vitelre mondják azt, úgy vélem, hogy: írd azt, amit szeretsz. Arról, ami számodra érdekfeszítő. Egy rossz házasság elmesélését pedig azoknak meghagyni, akiket a téma fog meg.
Sziasztok, én nekem nem sikerült sohasem megölni véglegesen a főszereplőm, mert egyszerűen utána már nem élveztem a regény írását. Így hegylakó effektus. :D
VálaszTörlésÁm volt olyan, például, főszereplő gonosz ikertestvére, akit élvezettel öltem meg. Fogalmazhatunk úgy is az én regényeimbe, aki gonosz, az halállal, halálával lakol. :DDD
Van olyan író akinél passzol mondjuk a regény végén a főhős halála, de én a magam részéről jobban örülnék, ha nem válna divattá. :(