Hollywood hősnői
gyakran könnyen besorolhatóak többféleképpen. Például nemcsak úgy, hogy díva, virágárus lány, vicces
szomszédcsaj és tökös xéna, de döntéshozó képességeik szerint is. Legyenek
éppen korrektek vagy dörzsölt kalandorok, a történet alakulásába való aktív
beleszólásuk által lemérhetjük karakterük mélységét. Lehet, hogy túllépnek a
férfihős asszisztensének a szerepén, és egyedül, egy szál topban, szusz nélkül
öldösik a zombikat, de ez még nem feltétlenül igényel több komplexitást.
Lássuk be, hogy sok kemény hősnő csupán férfiak
fantáziáját kiszolgáló, majdhogynem cicikből lövöldöző próbababa. Vetkőztessük
csontvázig, és akkor meglátjuk mennyi gerinc maradt bennük. Egy ilyen hősnő
lehet ugyanúgy az események sodrásában ragadt áldozat, akár a jóságos,
önfeláldozó, viktoriánus nőideál, vagy a megváltó csókra váró romantikus
regények Mary Sue-ja.
Sokszor sok helyen elmondták, hogy az animációs filmek messze elől
járnak példaként hősnők megalkotásában, mert Hamupipőkétől mostanáig végbement
egy fejlődés. Mulan és Merida is körülmények áldozata, de olyan döntéseket
hoznak, amelyeknek a következményei jelentősen meghatározzák sorsuk alakulását.
Mitől erős hát egy női karakter? Kérdezném úgy, hogy mitől izgalmas
egy karakter, akár nő, akár férfi, merthogy eszem ágában sincs a női
emancipáció oltárára tenni ezt a bejegyzést, inkább hódolnék az
írástechnikának, a cél érdekében mégis megmaradok egy keskeny sávon. :)
A Sorsügynökség című
filmben a tét a szerelem. (már milyen önző és fantáziátlan cél ez ma egy disztópiás,
társadalmi kérdéseket boncolgató hősök korában, nem?) Az egyénre szabott sorsok
keretében a történet mégis olyan mély kérdéseket feszeget, és annyira a szereplők
döntésén és hitén múlik az egész sztori, hogy érdemes hosszabb figyelmet
szentelni neki. Nagyon örültem, amikor felfedeztem, hogy a kreatív írást oktató Larry Brooks
is elemzésre érdemesnek találja a filmet. :)
Szerintem egy karakter ereje nem attól függ, hogy az emberiség
szempontjából mennyire magasröptű a célja. A történetekben épp az a szép, hogy
egyetlen cél sem alábecsülendőbb egy másiknál, ha annak kérdése a karakter
számára sorsdöntő, legyen az szerelem vagy űrmegváltás. Túl azon, hogy a
karakter háromdimenziós, hogy szerethető és azonosulást lehetővé tévő egyetemes
erényekkel és gyengeségekkel bír, erejét számomra az dönti el, hogy mennyire
reaktív vagy proaktív.
A proaktív hősök történetet kreálnak, a reaktívak csupán
elszenvedik azt.
A proaktív hős a tettek embere, kezébe veszi a saját sorsát.
Célvezérelt és cselekszik. Ez az oka annak, ha időnként a gonosz hatásosabb
jellem, mint a hős, és szeretni is képesek vagyunk őt.
A reaktív hős döntéseivel az őt ért hatásokra csupán reaktívan
válaszol. Persze, minden szereplő reaktív, mert az őt ért változásokra vagy az
útjába eső akadályokra reagál, de egy cselekményt aktívan formáló szereplő
döntései ezen túlnőnek.
Lehet preferencia kérdése is, de nekem édesmindegy, hogy egy
karakter döntései mennyire helyesek egy morálskálán. Arra vágyom, hogy a döntés
motivációjából fakadjon és legyen hatalma, vagyis cselekményformáló
következménye. Ha egy karakter személyiségéből fakadóan reaktív, akkor nem
biztos, hogy jól választottunk főszereplőt.
Az utóbbi időben netes útjaimat gyakran keresztezték cikkek a
karakteralkotásról és azon is el kellett gondolkodnom, hogy miért utálok csupán
egyetlen szereplőt a Trónok harcából, de őt aztán nagyon. Aryával
szemben Sansa Stark tipikusan az a szenvedő hős, akit én nézni sem bírok.
A negyedik évad első része után hetekig úgy gondoltam, hogy
nem érdemes tovább nézni a sorozatot, mert ennyi drámaburján közt egy dráma
úgyis hatástalan lesz. Aztán adtam neki még egy esélyt és Daenerysnek hamarosan
el kellett döntenie, hogy tovább nyomul-e.
– Nem hajózom
Westeros felé – dönti el.
– Akkor mit teszel?
– Amit minden
királynő. Uralkodom.
Oké, oké, egy részt sem akarok kihagyni! |
Akadt egy másik szereplő is, akire muszáj volt odafigyelnem. A pszichopata
és kiszámíthatatlan Helenát az Orphan Black sorozatból sokáig nem tudtam
hová tenni. Később sem kérte, hogy betuszkoljam őt sztereotípiákba, mert
olyasmikre volt képes, ami eddig példátlan. Az érzelmek skálájáról eddig már
majdnem mindent előhívott belőlem: félelmet, gyűlöletet, meglepetést,
kíváncsiságot, sajnálatot, nevetést, iszonyatot, szeretetet. El sem tudom
képzelni, mi lesz a sorsa, hol lesz végül a helye, de bármi is, tudom, hogy az
hatásos lesz, mert ami történik vele, abban ennek a sestrának komoly
beleszólása van.
Katniss Everdeen neve ugrott be még mostanság-hősnőként, de számomra ő
valahogy épp az ellenkező táborba került. Tudom, hogy egyszerre akcióhős és nőies,
hogy bátor és folyton döntéseket kell hoznia, valahogy mégis megmaradt bennem
róla egy reaktív hős képe. Dicséretes, hogy történetében a szerelem másodrendű
tét lett maga elé tessékelve a világmegváltást, merthogy tényleg léteznek más
prioritások is egy valamirevaló leányzó életében, de ha ezt a hősnő sodródó
„szegény én”- pofával csinálja végig, akkor ő nekem még mindig a régi korok
önfeláldozó romantikus hősnőjét idézi.
Minden idők sestrája! Akár a szerelem gyalázatára,
akár a védelmére, de mindenképp a reaktív attitűd gyalázatára, inkább hozzál
rossz és önző döntéseket, minthogy reaktív hős maradj.
Mondd: mi volt a célod a történet kezdete
előtt?
Mi hajt előre?
Mi motivál?
Vállald hát!
Előbb tanulj meg hű lenni ahhoz, ami belülről hajt, inspirál, és
utána próbáld megmenteni a világot.
Sestra! Az sem baj, ha a diétád a legnagyobb tét
és életcél, és az sem baj, ha egyetlen döntéssel elcseszed a sorsodat, de merj
olyan lépéseket tenni, hogy abból származzon
b o n y o d a l o m.
Orphan Black: megfertőztél ezzel a sorozattal. Imádom. Csüngök rajta. A színésznő igen ügyes. A témához a kommentem megy Fb-ra.
VálaszTörlésHasznos komment, lényeges pontokra tapintasz rá és picit elgondolkodtatott most. Köszi. :)
VálaszTörlés