Nemrég írtam arról, hogy melyiket találtam az év legjobb filmjének. Azóta
sikerült pótolnom párat azokból, amelyeket még szándékomban állt megtekinteni, saját ízlésem szerint ezekből ajánlok most, és arról is szót ejtek, mitől
émelyegtem.
Az előétel: Hosszú út a szabadságig
A Nelson Mandela önéletrajzi könyve alapján készült
film igazi előétel. Kevés mindent pakoltak a tányérra, de a darabkák
egyedi finomságok. Minden apró falat ínycsiklandozó, egzotikus ínyencség, töménységével
felejthetetlen hatást hagy maga után, étvágyat gerjeszt és nem fekszi meg a
gyomrunkat.
Bár a film átadta azt a hangulatot, amit reméltem és
elvártam, tartalmilag nekem kevésnek érződött. Talán azért, mert olvastam a
könyvet, valamint sokat olvastam azokról a dél-afrikai évekről, és most úgy
tűnt, hogy minden mozzanat összesűrített, csupasz és vázlatos. Olyan lett, mint
azok a reklámfilmek, amelyekben a szereplő halála előtt végigpörögnek életének
fontos mozzanatai, bevillanó képek sorozataként.
Tetszett ahogyan Walter Sisulu karakterét alakítja
Jason Tshabalala (no, igen, ezt most kinéztem) :) A színészre már az Invictusban
is oda kellett figyelni, Sisulu szerepéhez pedig tökéletes választás. Idris
Elba mindent elkövetett, hogy elhiggyem Mandelát játszik. Nálam azonban ez neki sem
jött be, ahogyan eddig senkinek, Freemannek sem. Bár hallva Idris Elba hangját, látva a mosolyát többször is átfutott az
elmémen, milyen remek lenne ő Ewald Mavela szerepében. J (eddig konkrétan soha nem
tudtam volna senkit elképzelni Ewaldként, regényem férfiszereplője teljesen a képzeletem szülötte)
Amit a legjobban szerettem a filmből:
Transkei tájai. Az, ahogyan filmezték és megvilágították a tájat, hát számomra
ízcsúcsosodást jelentett. Valahogy így képzeltem el Transkeit akkor is, amikor
Tessa egy adott ponton álmodozik arról, hogy milyen lenne számára Transkei. Az
ízorgazmus azonban elmaradt. A filmkészítők egy hangulatos kereten kívül nem
sokat tőrödnek azzal, hogy a xhosza kultúra, Mandela gyermekkora, az ubuntu
szellemében élő közösség (a könyv szerint is) mennyire alakította őt azzá az
emberré, aki lett.
Ha csak még éhesebb lettél az előételtől, elolvashatod
a könyvet, (magyarul A szabadság útján címen jelent meg) vagy megnézheted a legújabb dokumentumfilmet (Mandela élete és öröksége) Ha azonban inkább most már valami mást ennél, ebből épp elég volt, akkor jöjjön a következő fogás.
A leves – Phillips kapitány
Ebben a filmben sok a lé és dramaturgiailag egy picit
híg. Nem uralják erős ízek, ami viszont érvényesül, az túlerőlködés nélküli. Nem
nyelet le velünk nyuvasztó nagy falatokat, a dráma könnyedén ehető és kellően
árnyalt. Amik a levesben úszkálnak, méltók a figyelemre, nem kell sietve szürcsölni. Érdekes és erős karakterek
uralják a felszínt, sőt, szerintem valójában a karakterek miatt kanalazzuk be
ezt a fogást.
Még mindig úgy gondolom, sok-sok éve – és most már még
inkább –, hogy Tom Hanks a legjobb férfiszínész. (és mégcsak nem is jóképű) Bámulatos,
milyen sokféle karaktert hihetően eljátszik, mennyire képes átalakulni.
Bármelyik szerepében nézed, mindenikben más és más, és mindeniket elhiszed
neki. No nem azért, mert ő Tom Hanks, hanem azért, ahogyan azzá válik, akivel
dolgod akad. Ha nem lenne fizimiskája, sosem jönnél rá egyik új szerepéből sem,
hogy ő ugyanaz a színész, amelyik eljátszotta ezt meg amazt. Ezt a filmet is azzal eteteti meg veled,
ahogyan átéli és megszemélyesíti a hajóskapitányt. Mindezt úgy, hogy közben a
mellette lévő, névtelen színészek által alakított karakterek is érdekesen
érvényesülnek.
A főétel: 12 év rabszolgaság
Miközben eszed ezt a fogást, érzed, hogy telítődsz, majd jóllaksz. Legalábbis drámából, mások sorsából, biztosan. Picit talán böfögni is fogsz attól, hogy hogyan is fejlődött fel Amerika. Tágabb értelemben: hogyan
tudtunk fejlődni és tudunk a mai napig mi, a nyugati világ fejlett civilizációjaként
nyitogatni teletömött, luxus hűtőinket.
Mielőtt még azt gondolnánk, hogy egy történelmi korról,
rasszizmusról szóló, rágós falat, én ezzel az egyszerű mondattal kínálom fel:
Egy szabad ember úgy él, mint egy rab, és közben szól
az evangélium.
(a fejlett világ vagy a vallási evangélium? – nos, néha
a kettő ugyanaz, mindig is abuzív módon ötvöződött)
Ez a film művészi mind látványban, mind hangulatában. Nem moralizál, nem
prédikál, nem politizál, és nem szentimentális melodráma. Nem filmhősöket
kapunk, nem is áldozatokat, hanem túlélő embereket. Valamint megkapjuk azt,
amire vágyunk a történetek által: megtapasztalást, érzelmeket. Éhségünket
csillapító fogássá válhat, amikor a szereplőkkel együtt tapasztalunk meg
valamit a világunkról. Valamit, ami nélkül sokkal kevesebbek maradnánk
emberként.
Amit a főételként tálaltakból bárcsak kihagytam volna:
Éhezők viadala 2. Futótűz – Ízfokozókat tettek bele, de miután
megeszed, rájössz, csak felpuffasztották. Túl sok akar lenni, és közben tartalmatlan,
gyorsan összeütött kaja. Talán ha a pitét (Peetát) kivennék a sztoriból, emészthetőbb
lenne. Néha olyan, mintha csak bele lenne erőltetve a fiú, mert hát kell a szerelmi szál a tini disztópiába. Mi lenne ha Katniss kis testvére lenne a tét az arénában, és nem a szerelem? Úgy értem tényleg ő lenne a tét, nemcsak mondvacsináltan. Nekem attól nagyon ütős lenne. A fiútól valamiért felfordul a gyomrom. Csak nyűg az amúgyis depis
amazonunk nyakán, kisfiúnak is töketlen. Folyton meg kell menteni, sajnálni, felkarolni,
stb. Felmerült bennem a kérdés: Katniss egy erős férfi mellett is erős nő
maradna, vagy ehhez szüksége van egy Peetára? (Amit pedig Katniss anyukájával
művelnek, jobban mondva, nem művelnek, hát az égbekiáltó bűn.) Persze, lehet hogy neked jobban csúszik főételként a saláta.
A desszert
Nőknek: Dorfman in love (Dorfman szerelmes)
Mit is ajánlhatnék desszertnek a sok kemény kaja után,
mintsem egy könnyű, cuki filmet? Persze, hogy indie romantikus komédia. Nincs különösebb meglepetés e finomságban, és jól bevált
recept szerint készült, ennek ellenére bájosan szórakoztat. Csak semmi gazdag, kényes amerikai szőke
nőcik "halálos" drámája, akikbe karrier csinálás közben sújt le a szerelem nyila. Ez a film nem habos, nem émelyítő. Nincsenek gyors megoldásként hiteltelen pálfordulások. Egy csipetnyi Katherine Heigl vagy Jennifer Aniston
sincs benne! A férfiszereplő sem egy papírmasnésan cinikus Gerard Butler vagy Owen
Wilsonként feszít a tetején. Egy egyszerű, los angelesi,
zsidó könyvelő lány és egy libánoni művész találkozása.
Deb nagyon szerethető azért, ahogyan a családja
részt vesz az életében. Azért is, ahogyan önértékeléssel küszködik, ahogyan
próbálja önmagát megtalálni, és közben csetlik-botlik. No nem bellásan, hanem jópofán,
az élethez szükséges humorérzékkel. Imádom a mimikáját! Abban is bármelyik nő könnyen
korábbi önmagára ismerhet, ahogyan Deb reménykedve rajong a szupersármos
haditudosító barátjáért. És akkor jön valaki, akit úgy hívnak, hogy: Cookie. Igen, tényleg így hívják. (mondtam, hogy ez kekszsüti) :) A
bemutatkozásuk talán a legzseniálisabb jelenet az egész filmből. Avagy nem mindenki az, akinek látszik.
Cookie nevéhez méltóan ennivaló. Amolyan igazi pasi. Ennek ellenére minden nőnek önmagának kell rendbe tennie a dolgait. Lehet, hogy Cookie segít nővé érni, de utána meghagyja a nőnek a döntést, nem töri
be az előtte bezáruló templomajtót könnyesen ordítva, hogy: „ne!”. Amilyen zoknit
húz a mese végén, azzal pedig csak még szívtipróbb. A zoknija is megéri, hogy vele tarts. Persze, felőlem tehettek szőke herceget is a kekszsütibe, egy haditudósító Jay-t a vad álmaitokba. Ízlések és pofonok...
Férfiaknak: Don Jon
Ez a rövid, lényegre törő, hiteles film arra keresi a választ, hogy milyen
a tökéletes szex.
Címszavak: bomba nő, ideális nő, átlagos nő, pornó, jó
szex, macsóság, szokások, haverok, konditerem, meccs, ebéd, gyónás.
Ha félünk, hogy felesleges háj rakódik ránk, akkor desszertként süti helyett fogyasszunk egy fagyit:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése