Sok beszélgetés folyik nagyobb és szűkebb körökben
arról, hogy fontos-e a történetalkotásnál az eredetiség. Vannak írók, akik vallják,
Shakespeare óta nincs új a nap alatt, nem lehet semmi egyedit írni. Vannak, akik attól félnek, hogy valaki már megírta a
történetüket, vagy ellopja az ötletüket. Van, aki azt mondja, már mindent
megírtak, és az eredetiség nem más, mint ügyes plágium. Aztán mások hiszik,
nem az az eredeti író, aki senkit sem utánoz, hanem az, akit senki sem tud
utánozni. A lényeg úgy keverni a már bevált toposzokat, hogy azok különlegesen
csengjenek össze.
Sok kiadó azzal az elvárással fordul a kezdő írókhoz, hogy egy újszerű történetet nyújtsanak be kéziratként, aztán mégis olyan külföldről hozott könyveket dobnak piacra, amelyek úgy néznek ki, mintha mind történetileg, mind mondattanilag össze lennének ollózva egy kliségyűjteményből.
Valószínű kétféle olvasó van: az, aki folyton ugyanazt
a történetet akarja újraélni, és az, akinél nagy az új információ, az új impulzus
iránti igény.
Kérdés: kinek akar írni az író? Nyilvánvalóan elsősorban
önmagának, és ez fogja meghatározni majd az olvasótáborát.
Azt elfogadom, hogy nincs új a nap alatt. Azt is, hogy
a toposzok kotyvasztása a titok, de mivel a kotyvasztás sikertelenségére több
példát láttam, mint a sikerre, és mivel egyre képtelenebb vagyok élvezni egy
klisékből építkező történetet, legyen az bármilyen népszerű, számomra fontos, hogy
egy történet egyedi legyen.
Egy történet különlegessége persze nemcsak az ötletben
állhat, hanem a stílusban, a cselekmény fordulatában, vagy akár a karakterben. Nemrég olvastam, hogy az ötlet magva eldönti, a sztori mennyire érdekes. A
kérdés az, hogy amikor a sztorimagot hallod egyetlen mondatban, azonnal lázba
hoz-e, kíváncsivá tesz-e, felébreszti-e benned azt a vágyat, hogy azonnal
olvasnod, látnod kell. Karl Iglesias forgatókönyvíróknak így ír erről: „Ha
valaki megkérdezi, miről szól ez a történet, és te azt mondod, „egy férfi
elválik a feleségétől”, akkor vajon hányan fizetnek a sztoriért? Miben más az,
ha azt mondod, hogy: „egy városi buszon bomba van, és felrobban, ha a busz 5o
km/óra sebesség alatt megy”?
(Az is érdekes a nap alatt, hogy Hollywoodban ezt tanítják, és
végül az év végi összegzéseknél kiderül, hogy a klisés vagy összecsapott filmek
hozzák a pénzt.).
Az eredetiség tehát nem a részletektől függ, hanem a
történet magvában rejlik. Akkor klisés vagy máshonnan csent részleteken (speciális
részletek) egy történet nem is bukhat el?
Amikor a regényemet ötleteltem, rengeteget keresgéltem a
hasonló témájú könyveket, néhányat sikerült elolvasni belőlük. Mindenképp tudni
akartam, mennyire fog hasonlítani más már megírt regényekre. (Lehet, hogy már
létezik, és meg sem kell írnom?) J Aztán elkezdtem tudományos
cikkeket gyűjteni és azokból meríteni, egy-két elemet továbbgondolni. Ezek során
és néhány beszélgetés segítségével rájöttem, kezdő íróként a zsánerbeli korlátokat
figyelembe kell vennem, tudományos alapokra kell fektetnem, így kénytelen
vagyok már felhasznált toposzokat bevenni, azokra szükségem van. A sok felgyűlt
ötletem közepette kanyargós lett az út odáig, amíg újra kitapogattam a
történetem szívét: azt, ami lüktetést adott, ami a leginkább lelkesített, amihez
közöm volt, ami mindent összekötött, és amiről úgy éreztem: önmagam vagy mások
szórakoztatási vágyán túl nagyon fontos, hogy elmondjam.
Most kezdek rájönni: nem is nehéz nyesegetni. Egy ajánlásra
épp nekifogtam elolvasni a Vének háborúját és nagyon élvezem John Scalzi stílusát.
A könyv igazi csemege számomra, nagyszerű regénynek tartom. De ugyanakkor
sokkol is. Van benne jó pár elem, amit a regényem írásakor sok kezdetleges
ötlet eldobása után én is kiagyaltam, és van olyan, amit éppen egy tudományos esszéből merítettem ötletforrásként, és ezekről azt hittem, hogy az én kellékeim. (spanyolviasz-szindróma?) Például:
egész évben macskaszemmel képzeltem el a szereplőmet, úgy bámult rám, és most sokkol,
hogy John Scalzi már rég futtatja a világban az ő sikeres macskaszeműjét. Nem
mintha Scalzi előtt és után nem létezne senki macskaszemmel a fikció
univerzumában, de az én Ökológiai Minisztériumom nem tud megegyezni a Gyarmati Véderővel, mert íróként biztos vagyok benne, hogy ha megmutatom a kéziratot
valakinek, (mielőtt még kikaparnám a szereplőm macskaszemét), akkor az lesz az
első kifogása ellene: ezt Scalzitól loptad. Ja, és akkor ezt is.
Tehát: igen, fontos, hogy mindent elolvassunk.
Nem, nem azzal van gond, ha bizonyos elemek egyeznek
egy másik mű egy-két elemével, nincs új a nap alatt. Zsáner címszó alatt meg
főleg. Az a gond, amikor túl sok elem egyezik, és ha ezt utólag fedezed fel,
nem számít.
El lehet-e bukni részleteken? Nem. A részletek mindig
kicserélhetőek. Elképesztően nagy az írói szerszámos láda, bármi könnyedén kicserélhető. A történet szíve ettől még tovább dobog.
Valaki azt mondta, hogy amitől Mona Lisa érdekes, az nem Mona Lisa. Millió nagyszerű portré van. Amitől a festmény érdekes az Leonardo. Az, ahogyan ő megérti és látja a világot és benne az embereket.
Imádom a történetem szívét. Ugyanazzal a szenvedéllyel
kezdtem szeretni, mint ahogyan az előző regényemet, amelynél sosem számított, hogy
mennyire sikeres, és utólag sem változtatott az érzelmeimen az, hogy mennyire
tökéletlen vagy töketlen. Az a szenvedély és sajátosság, ami szülte, sokkal lényegesebb, meghatározóbb
az életemben. Ami viszont egyre fontosabbá vált számomra íráskor, az a
tudatosság, valamint az, hogy ne csak az íráson dolgozzak, hanem azzal párhuzamosan
magamra is figyeljek. Nemcsak mint író, hanem mint egyéniség. Hozzam azt felszínre őszintén, akkor is ha sebezhető. Ez néha ösztönös, és nyilván valamennyire ott van mindig mindenkinél, aki
egyszer alkot valamit, de ha a történet többet kér az írótól, akkor nem árt
szembe nézni azzal, hogy igenis, szeretünk a felszínen lebegni egy-egy történet
során. Szórakozunk, kuncogunk, elérzékenyülünk kicsit, aztán gyorsan túladunk
rajta, és jöhet a következő. Egy ilyen történetből épp az író szívdobogása maradhat ki,
és minden csiszoltsága ellenére csak egy másodkézből kapott sztori
ízét képes átadni.
Egy jó történetet azért is szeretek megélni, mert
kívül visz az időn. Arra kér, hogy befelé figyeljek a kifelé élés helyett, és
meghalljam a saját belső hangomat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése