Írástechnikai
könyvekben, cikkekben szoktak emlékeztetni arra, hogy a hitelesség érdekében
kerüljük a tökéletes karaktereket, szereplőink idealizálása közben ne váljunk
Mary Sue-k és Gary Stu-k teremtőivé. Nincs egy szentnél unalmasabb, sem
fikcióban, sem a valóságban. Ismerek „tökéletesnek” tűnő élő személyt is. Mindig
kedves és jókedvű, tisztelettudó, rendezett és nyugodt, szelíden beszél, a
gondokat is könnyedén kezeli, próbál vicces lenni, kifogyhatatlanul erényes, és
ha mindez nem lenne elég, magasztos célok vezérlik az életben. A poén most jön:
húsz év után is változatlan, még a legapróbb részletekben is. Legalábbis
teljesen úgy tűnik.
Akik közel állnak hozzá és szeretik, valószínűleg többet
tudnának mesélni. Nekem ellenszenves, mert csak felszínesen lehet vele
beszélgetni. Nemcsak hogy kritikát, panaszkodást, szomorúságot nem, de semmi őszintét.
Ami megértést vagy együttérzést igényelne, azt végképp nem érdemes. Semmit, ami
teret adna új gondolatoknak, és semmit, ami emberi. (juj, lehet, hogy zombi?)
Még
a biblia is tele van olyan történetekkel, amelyeknek a főhősei sírnak, átkozódnak, gyűlölnek,
hazudnak, rossz döntéseket hoznak, (csakhogy az enyhébbeket írjuk) elbuknak,
majd küzdenek, mielőtt felállnak vagy belehalnak. Egy tökéletes karakterrel képtelenek
vagyunk azonosulni, sőt idegesítő. Különben is, ugye hogy utáljuk azokat,
akiknek minden sikerül, akik mindig vidámak, akik állandóan ügyesek, és akiknek
a házában mindig rend van? És ugye, hogy nem is hiszünk nekik?
A
regényszerzők hajlamosak túlidealizálni főszereplőiket. Mindamellett, hogy úgy
bánhatunk velük, mint Stepfordban a feleségekkel, úgy sejtem, ez mögött más is van,
mint superhero-szükséglet, vagy álompasi-, álomnő-igény. Sok szerzőnek fogalma
sincs, mennyire érződik a regényéből, amikor olyan karaktert alkotott, amelyikre
csupán kivetítette az ideális énjét. (Az énideál pszichológiai fogalom; egy személy énképe az alapján, amilyenné szeretne
válni.)
Persze,
persze, minden író lehel valamit a lelkéből a karakterekbe, és időnként mélyről
kell előbányásznia önmagából tapasztalatokat, érzelmeket. Az jó, ha megtalálja
a közte és a karaktere közti közös vonást vagy kapcsot, de el kell jutni arra a
szintre is, amikor egy karakter nem a teremtőjét szolgálja, hanem a saját
világát.
Én
szeretem a gyarló karaktereket, szeretem a küszködőeket, és szerintem gyengeség
nélkül nincs hős, ám akárhányszor megteremtek karaktereket, elfog a kétely, hogy
hibáikkal kockáztatom a szerethetőségüket. Tudom, hogy nem is inkább a hibákkal
bénázhatom el, hanem azok tálalásával, éppen ezért még fontosabb lett az, hogy mit is jelent egy jellemhibás karakter.
Lehet,
hogy nem elég megérthetőek, átélhetőek, és lehetne sorolni a buktatóit. Egyes
szám első személyben is például azért nem tanácsos kezdő szerzőknek regényt
írni, mert a legtöbb ember nem látja a saját hibáit, vagy nem úgy látja és
beszél róla, mintha azok hibák lennének. Igazi kihívást jelenthet úgy írni a
karakter nevében, hogy az olvasó tisztán lássa a fogyatékosságait, azt hogy
bizonyos események ennek a következményei, és hogy közben még hiteles is
maradjon „én”-ként a szereplő.
Gondolkodtam hát
azon, hogy a jellemhiba tényleg csak arról szól-e, hogy aggassunk rájuk valami kis
- a szerethetőség biztonságos határain belül maradó - esetlenséget vagy
megtévesztett jóakaratot a hitelesség érdekében.
A
regényemben azt tapasztalom, hogy a jellemhibákat annyira a világteremtéshez
kapcsoltam, hogy ha azokat kivenném, akkor más sztorit kapnék. Amióta azon a
ponton állomásozom, ahol a főszereplőm dilemmázik és egy elakadás után végiggondoltam,
mi lenne, ha másképp döntene, azóta ismét elfogott a kétely, hogy sokat kockáztatok.
A kérdés számomra már nem is az, hogyan dönt a szereplőm, hanem hogy, ha a helyzet megkívánja, hajlandó vagyok-e kockáztatni, és hogy ez a kockáztatás-érzés nem
annak köszönhető-e, hogy a karakterfejlődés nem ment végbe becsületesen. Pár
cikket elolvastam, könyveket fellapoztam, és a válasz keresése közben rájöttem
arra, hogy a jellemhibákat nem lehet külön választani más írástechnikai
vonatkoztatások nélkül. Igen, a jellemhiba a karakteralkotás és a karakterfejlődés
jelentős tényezője, de ugyanakkor jelent konfliktust, cselekményvezetést, világalkotást.
A HÁTTÉR
(világteremtés)
Azt
gondolom, egy szereplő nem az erényei vagy a döntései miatt szerethető, hanem a
miértek miatt. A jellemhiba mögött
álló miért kérdés az érdekes. A főszereplő lehet képmutató, hazug,
alkoholista, az olvasó kötődni fog, ha megmutatjuk neki, hogy miért az.
A hibákhoz
fontos, hogy alaposan megteremtsük a múltat. A cél nem az, hogy majd flashbackekkel
feltöltsük a regényt, hanem hogy úgy megismerjük a szereplőnket, mint a legjobb
barátunkat vagy párunkat. Ha nem tudjuk, mikor miért gondolkodik így vagy úgy,
mik a félelmei, a szükségei, a motivációi és miért éppen azok, akkor csak egy papírmasé
karaktert mozgatunk.
Tipp
1: Hemingway után jéghegy-elvnek nevezik azt, amikor a cselekmény szempontjából
csak a leglényegesebbet írod bele a regénybe, de a felszín alatt sokkal több
van. Ezt szokták a háttérre is vonatkoztatni. Vagyis mi a sztori a sztori
kezdete előtt? Keri M. Peardonnál olvastam, hogy apokrifnak nevezi azokat a
részeket, amiket ugyan megír, de nem képezik a regény részét. Ezek vagy nem kötődnek
szorosan a cselekményhez, vagy nem a megfelelő időintervallumban zajlanak, de a
szerzőt segítik abban, hogy jobban kibontakoztassa és megismerje a szereplőjét.
Talán érdemes kipróbálni. Ha a szereplők a regényen kívül is életet élnek, akkor
ezt az olvasó is érzi a jéghegy csúcsán üldögélve. A felszín alatt van a hatás
lényege.
Tipp
2: A mutasd ne mondd-szabályt itt is érdemes alkalmazni. Könnyű olyan karaktert írni, akit
teljesen ural egy jellemhiba, vagy egy olyant, aki nem is viselkedik a hibája
szerint. Könnyű az is, hogy felcímkézzük a karaktert, és ezzel az olvasó arcába
vágjuk a hibáját, akár egy dialógus formájában is, mintsem hogy megmutatnánk
különböző helyzetekben a gyengeségét. Írástechnikai csiszolódásként érdekes
különböző apokrif helyzetekbe vinni a szereplőt, észben tartva azt is, hogy a jellemhiba
csak az attitűdöt teremti meg, nem feltétlenül eredményez tévedést.
A KONFLIKTUS
Ha
egy karakter tökéletes, akkor minden konfliktus másvalaki hibája. (reaktív hőst
eredményez) Ő csak a körülmények áldozata, netán nincs is elég súlya a
személyes veszítenivalójának. Egy jellemhiba téves gondolatokhoz,
következtetésekhez és reakciókhoz vezet, ezek pedig mind alakítják a
cselekményt.
Lehetnek
kisebb hibák, fizikai aspektusok, félelmek, olyan univerzális reakciók és
érzések, amelyek fűszerezik és rokonszenvesebbé teszik a karaktert, de nem
teremtenek konfliktust és nincs hatalmuk beleszólni a cselekmény alakulásába. Igazi
jellemhibának azok számítanak, amelyek lényegesek a konfliktus szempontjából. Többek
annál, minthogy a hősöm ügyetlenül csetlik-botlik, folyton elfelejti felhívni
az anyukáját, bizalmatlan, cinikus, vagy hogy utál kezet mosni. Elintézhetem
ennyivel is, de a karakternek ettől még nem lesz mélysége, és az olvasó nem
fogja lerágni idegességében a körmeit a konfliktus tetőpontján. Ezek bármelyike
persze válhat jellemhibává. Ha egy járvány sújtotta világban a kézmosástól függ,
a hős megfertőződik-e és meghal, akkor a kézmosástól való viszolygás egy jellemhiba
tünete, és a cselekvés elvégzése dilemmaforrás.
Belső konfliktus
Szerintem minden
zsánerben fejlődnie kell a fő karaktereknek. Karakterfejlődés alatt nem a
szereplő rehabilitációját kell érteni, hanem hogy az események hatására a
karakter A-tól eljut B-ig meggyőződéseiben. Ebben pedig szerepet kap a belső
konfliktus is.
A
belső konfliktust két faktor alkotja: akarat (desire) és szükséglet (need). A
karakternek van egy akarata: a cél, (goal) és van egy szükséglete. A szükséglet
akadályozza a cél elérésében, ezek konfrontációja a konfliktus és a
karakterfejlődés szerves része. Lehet,
hogy ő meg akar változni, lehet, hogy nem, de a következményeket mindenképp el
akarja kerülni...
Egy
tökéletes főhős képtelen fejlődni, mert statikus, ám az igazi hős mielőtt
megküzdene a fő gonosszal, megküzd a saját démonjaival is.
Tipp 1. A
jellemhiba úgy tud cselekményformáló faktorként mélységet adni a történetnek,
ha aláássa a karakter erőfeszítéseit. A konfliktus élezésének érdekében gondoljunk
arra, milyen tulajdonságok szükségeltetnek ahhoz, hogy a karakter elérje a
célját és jelöljünk ki olyan jellemhibákat, amelyek ezt akadályozzák.
Tipp 2. Arról
se feledkezzünk meg, hogy a jellemhibák formálják a karakterek közti
kapcsolatokat is, és hogy a jellemhibától mások boldogsága is függ, nemcsak a
főszereplőé.
A TULAJDONSÁGOK
Avagy a
tulajdonságok még nem jellemhibák, és minden tulajdonság kétoldalú.
Pár éve egy
önismereti gyakorlat közben értettem meg, hogy nincsenek jó és rossz
tulajdonságok. Egy tulajdonság attól válik pozitívvá vagy negatívvá, hogy mikor
mire és hogyan használják. Később erre gyereknevelés közben is emlékeznem
kellett, most meg karakteralkotás közben is felbukkant.
Egy
pozitív tulajdonság is válhat negatívvá, sőt, gyakran pozitív tulajdonságok
extrémitásig fokozva hozzák létre a legsikerültebb antagonistákat. Egy
idealisztikus, kifejlett igazságérzetű és jószándékú ember tehet karitatív
dolgokat, miközben adott helyzetekben ítélkező, utálkozó és beképzelt. Mindkét
attitűd ugyanabból a tulajdonságból fakad, de helyzetvezérelten más-más
tulajdonságokkal keveredve mutatkozik meg. (Érdekes példa Javert karaktere a
Nyomorultakból)
Egy
karaktert, akit csodálunk azért, mert szigorú önmagával, egy másik napon utálni
fogunk azért, mert kiderül, másokkal is az. A gondoskodón féltő és szerető
karakter egy hős, mert fel kell nevelnie testvére árva gyermekeit, de vajon
életének többi területére nem viszi át ezt az anyáskodó magatartást?
Scarlett
O`Haránál ugyanazok a tulajdonságok rombolták a kapcsolatait, amelyek
segítettek neki túlélni a háborút.
A
gyengeség eszköz arra, hogy megmutassuk a karakter fejlődését, de ez még nem
azt jelenti, hogy a szereplőnek a végére tökéletessé kell válnia. Lehet, hogy
épp a gyengeségét fogja felhasználni a győzelemhez?
Egy hőst nem a jellemhibái határoznak meg, hanem az, hogy mit tesz azokkal.
A főszereplő lezüllését, önmagából való kifordulását is érdemes egyszer kipróbálni.
VálaszTörlésigen. Az már külön műfaj. :D Most azon gondolkodom, mi lenne az, amitől lezüllenének az én szereplőim. :)
VálaszTörlésÉrdekes volt olvasni mindezt. :)
VálaszTörlésAmi meg a züllést illeti, szerintem ugyanaz, mint az életben: túl nagy nyomás / túl nagy szerencse / túl nagy hatalom / túl erős eszmék. Aki kitart, és jó ember marad három helyzetben, az a negyedikben bukik el. Én már tudom magamról, hogy az eszmékkel kell vigyáznom, nem véletlen, hogy megkérdőjelezek mindent. Amúgy állati jó náci, komcsi pufajkás vagy inkvizítor lettem volna, ha olyan korba születek, és elhiszem, átveszem azt az idealizmust. :)
De látom, sokakat egyes pozíciók fordítanak ki önmagukból, másokat meg a csapások, a növekvő szegénység, vagy épp az, hogy a nagy szerelmüket nem kapják meg. Mindenkit meg lehet törni, minden regényszereplőt ki lehet fordítani önmagából, csak jó ponton kell ütni.
az eszmékkel nekem is vigyáznom kell :) A növekvő szegénység sem tesz elviselhető emberré, a stagnáló még egészséges eszemnél hagy. A szerelem szépen szokott megtörni, mindig a legjobbat hozza ki belőlem, még csalódás esetén is. :D Na, a pozíciót még nem próbáltam ki. :))
VálaszTörlésaz egyik szereplőm attól fordulna ki önmagából, ha végül elveszítené egy családtagját, akit védelmez. Egy másik főszereplőm eszméktől lenne gonosz, a harmadik attól, ha rászakadna a tehetetlenség vagy ha beleragadna a semmittevésbe, nem kapna felelősséget.. Amúgy mindhárman eléggé bediliztek. :)
VálaszTörlés