képforrás |
Már a film elején támadt egy olyan
érzésem, hogy a látvány és az akció érdekében, a film sztorilag túl sokat akar
markolni, aztán nyűgként kezeli azt, amit felmarkolt. Egyetlen percig sem
tudtam élvezni A holnap határát a sok
logikátlanság miatt. Merthogy MIÉRT haragudott meg a felettese olyan erősen Tom
Cruise-ra? Ez azért fontos lett volna, könyörgöm, hiszen ez a sztori kiinduló
pontja! Az inciting incident – ahogyan emlegetik. Aztán jöttek az újabb dramaturgiai
arcátlan hanyagságok:
Mi történik a világgal, miután Tom Cruise reszetálódik? A többiek
továbbmentek, meghaltak… stb.? Esetleg más-más idősíkba kerültek? Nem értek az
időelméletekhez, de azért az érdekes, hogy az Időtlen időkig filmnél fel sem merült bennem ez a kérdés. Talán
azért, mert ott az időjósnak csak a saját világát kellett megmentenie, nem
mindenkiét…
Hogyan szereti meg Tomot az amazon, ha mindig csak egy napig ismeri meg? Oké,
hogy a film végére észbe kapnak, mégis benne felejtették azokat a jeleneteket
is, ahol a nő úgy viselkedik, mintha ideje lett volna kötődést kialakítani.
A film akkor lett számomra egy vicc, amikor rájöttem, hogy nézőként nem
tudhatom, hogy amit látok, az mennyire új Tom számára. Ettől kezdve úgy
éreztem, nem szórakoztatni akarnak, hanem szórakoznak velem. Ez a fajta
cselekményvezetés gyakorlatilag bármit lehetségessé tesz, nincsenek szabályai. Ez
külön műfaj, amit én „jim carrey”-nek hívok, és jól működik, csak éppen már az
elején kell lefektetni ezt a szabályt. A cselekményvezetés miatt tehát képtelen
voltam a főhőssel haladni a győzelem felé, hiszen nem is jártam be azt az utat,
amit ő. A film második felében fogalmam sincs, hogy ami történik, ahhoz ő hogyan
viszonyul, miért, sőt, fogalmam sincs, hogy a cselekmény ezen vagy azon a
pontján hányadán állunk, milyen tapasztalat áll a rendelkezésére, izguljak vagy
ne.
A film végén pedig még mindig ott mocorgott bennem a kérdés: miért haragudott
annyira Tomra a felettese? Mit követett el, hogy úgy lefokozták? (vagy bármit
is, már mindegy; Kiérdemelte!)
Nagyon szeretem Emily Bluntot, minden filmjében. Azt, hogy ő ebben részt vett,
sosem fogom megbocsájtani neki.
Nem akarok ott lenni következő nap, amikor Tom Cruise megint megmenti a
világot.
Transzcendens
képforrás |
Aki látványt, akciót vagy retro sci-fi érzéseket keres, az bizonyára csalódik a Transzcendens megnézésekor. A film nem alkot következményeket csak azért, hogy öncélú akciót
generálhasson magának. Gondolkodik, és elmondás helyett mutat.
Én szerettem
benne, hogy felvet egy ötletet, végiggondolja, de anélkül, hogy limitálná és
elkötelezné magát súlyos végkövetkeztetések mellett. Arra számítottam, hogy a
végén kiderül: Will tényleg nincs is ott a MI-ben és hogy pfúj a technológiai
fejlődés. A Gonosz! VAGY: Érzéketlen szupergonosszá válik a tudós, akit csak a
fél Amerika lebombázásával állíthatnak meg. A sok potenciállal rendelkező
alapötletnek ezek is lehettek volna a szokásos forgatókönyvei, de nem
skatulyázta be az Embert.
Amit felrónék a filmnek, az a gyenge feszültségkeltés, és ami talán ezzel pont
össze is függ, hogy gyenge a terrorista és az FBI háttér. Többek között hiteltelenül hat az is, hogy az addig lerobbant kisvároskában hirtelen ilyesmi folyik és bő két évig senki nem figyel fel rá Ámerikában.
A hangulata amúgy végig koherens, és tetszett a keret is. Elérte azt, hogy
a végén azonosulni tudtam a tudós párral. Szerintem Evelyn személyén keresztül
a történet írója nagyon érdekesen állította egymás mellé az embert, mint
magánéletű, érzelmi lényt és az adatokat futtató lehetőséget. Volt valami
kétségbeesett próbálkozás a lehetőség és az ember korlátainak a találkozásában. Az,
hogy a logikával működő, makrokozmoszra ható fejlődésben ekkora szerepe van a
logikátlan faktorok által uralt egyéni mikrokozmosznak, félelmetes. Mennyire uralja a logikátlan a logikust életeinkben? Mégsem a logikátlan emberi
kapcsolatok és érzelmek azok, amelyek kiszámíthatatlanságukkal,
komplexitásaikkal és múlandóságunkra való emlékeztetéseikkel megijesztenek.
Ahhoz, hogy kitoljuk a lét határait, talán jobban kellene értenünk, hogy kik
vagyunk és miért működünk így?
A film elgondolkodtatott a szingularitáson… Oké, hogy a világunknak
szüksége van a fejlődésre, de ennek esetleges felgyorsulása mennyire kompatibilis az
emberrel? Mit tehet velünk a gyorsulás? Szerintem a film nem a technológiai fejlődés limitjét akarja meghatározni, hanem inkább azt feszegeti, hogy emberként tudunk-e együtt
fejlődni vele, időben fel tudunk-e nőni hozzá? A fejlődés gyorsulása a mi ritmusunk is?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése