Az erős női karakterek témája felkapott, és ennek kapcsán elő szoktak
rángatni egy rövid tesztet is. A Bechdel-tesztet eredetileg filmek értékelésére
szánták, azóta alkalmazzák regényekre, képregényekre, játékokra. A nemi
elfogultságot mérő teszt azt vizsgálja, hogy egy fikciós műben szerepel-e
legalább két női karakter. Aztán: ezek beszélnek-e egymással? Beszélnek-e
olyasmiről, ami nem férfiakkal kapcsolatos? Ha egy történet ennek a három
feltételnek eleget tesz, átmegy a nőbarát kategóriába. Ha némák a nők, nyilván
bukik a sztori. :D
Azért nem érdekel a Bechdel-teszt, mert szűklátókörűnek
és nevetségesnek tartom.
Nemrég láttam a
Csajok bosszúja című filmet, és ebben lezajlott olyan párbeszéd is a nők közt,
ami épp nem férfiakról szólt, hanem az intim szőrzetükről. Tehát: átmegy a
teszten. Csak éppen ez semmit sem változtat azon a tényen, hogy az egész plot
egy férfi körül forog, akinek ők az áldozatai, és aki az oka minden boldogságuknak
és boldogtalanságuknak. Az a kínos a filmben, ahogyan Katherine Heigl-stílusban
bemutatja, milyen buták egyes nők, és hogy ez milyen vicces. Másrészt ott van a
Meggyőződés című film, amelyben a plot szintén egy férfi körül forog, hiszen a
főszereplőnő jogot tanul és évekig küzd azért, hogy bebizonyítsa, a bátyja
ártatlanul ül a börtönben. Nem is értem, hogy lehet a két filmet a Bechdel-teszt
alapján egyformán lemérni. Ha kíváncsiak vagyunk valamelyik film nőbarát-sikerére a http://bechdeltest.com weboldalon hosszú
listát találunk. Meglepő
hány olyan film diadalmaskodik, és hány olyan vérzik el, amelyikről nem is gondolnánk.
A Gravitáció bukik. De megbukik Kleopátra, az összes Jean D`Arc, a Csillagok háborúja, a Gyűrűk Ura. Érdekes
felfedezéseket tehetünk. Például szegény Bambi sem ment át, de Barbie igen. Megbukott
Sherlock Holmes, Frankenstein, Godfather, Godzilla, a District 9, a Da Vinci-kód,
a Freedom Writers, a Végjáték, Pi élete, Samsara. DE átment a teszten Csipkerózsika,
(!) a Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt, Elvarázsolt Ella, Benjamin
közlegény, Miss Congeniality, a
Szerelmünk lapjai, a Titanic, a Twilight, a Serendipity, a Hét mennyasszony hét
fivérnek.
Nem igazán értem a Jézus Krisztus
Szupersztárt például miért kell lemérni egy ilyen teszten. És az nem durva
picit, amikor a La Vita e bella című filmet megbuktatjuk a teszten?
Ez
a teszt szerintem egy felszínes megoldás próbál lenni, nem
csodálkozom, ha ezután egyre több filmben megjelenik két jelentéktelen női
mellékszereplő, akik fél percig váltanak pár szót a kutyájukról vagy az időjárásról, amit követően a főhősnő bebizonyítja, hogy a nők milyen "viccesen" esetlenek.
Hollywood rég megértette a vádat, vette a
lapot, és társadalmi elvárásra nemcsak ezt a tesztet lebegteti, de megteremtette
az erős női karaktert is. A nők verekednek, nyilaznak, magasra másznak, káromkodnak, lövöldöznek,
felhajtják az italt, szenvtelen hangon beszélnek, nincs gyengeségük és sosem sírnak. Igaz, néhányuk
még rászorul, hogy a végén a férfi kiváltsa, megmentse, de még ha egymaguk
mentik is meg a világot, az érzésünket meghagyják: ezt a nőt már láttam! Nem azzal van gond, hogy fizikailag is erősek, hanem azzal, hogy erejük (csak) ebben áll.
Mary Sue megizmosodott. Ennyi történt.
Miről erős egy női karakter?
khm, Zsuzsa, hibás a kérdés. Újra!
Mitől erős egy karakter?
Ebben
a témában az erős szó, nem egy olyan melléknév, amelyik a szereplő fizikai,
intellektuális, társadalmi, jóléti, vagy érzelmi erejét fejezi ki, hanem a
hathatóságáról és mélységéről szól. Ez nem is annyira morális erő, hanem
narratív.
Az tesz egy szereplőt erős karakterré egy történeten belül, hogy
felelősséget vállal a történtekért, nem más oldja meg a problémáját. Képes
birtokolni és alakítani a saját sztoriját. Komplex, van saját célja, amelyért
aktívan küzd. Döntéseket hoz, még ha rosszakat is. Reakcióval előreviszi a
cselekményt, így nem elszenvedi, hanem formálja a történetet. A Proaktív karakterek című bejegyzésemben írtam: „A proaktív hősök történetet kreálnak, a
reaktívak csupán elszenvedik azt. A proaktív hős a tettek embere, kezébe veszi
a saját sorsát.”
Egy erős karakter alappillérei: vágy,
erősség, belső konfliktus, karaktertéma. Négy sarokköve: félelem, titok,
gyengeség, fordulat. (Forrás) Ha ezek mind jelen vannak a karakternél és
működésben, akkor lehet, hogy már nem számít, hogy a hősnő célja a nukleáris bomba
megállítása vagy négy gyerek felnevelése. A küzdelme számít.
Szempontok
1.
Egy
író nem intézheti el ezt a témát a három kérdéses Bechdel-teszttel, hiszen a
női karaktereknek nem bizonyos politikai korrektségi címkéknek kell megfelelniük,
hanem a saját sztorijuknak. Szerintem ahelyett, hogy erős női karaktert
alkotnánk, szimplán csak komplex karaktert alkothatunk, akinek a jelleme alapján
kell döntéseket hoznia.
2.
Nők
és férfiak különbözőek, érzelmileg is másképp dolgozzák fel a történteket, és
ebben egyik sem ügyesebb, mint a másik, csak éppen más. Miért kellene hát egy nőnek olyannak
lennie (látszania) mint egy férfinak és nőies oldalát háttérbe szorítani ahhoz,
hogy erős legyen? Aztán meg a nők sem egyformák. Miért kellene minden nőnél
egyformán megmutatkozzon az erő, és egyformán kaszabolniuk a zombikat?
Az
a felfogás tehát, hogy egy nő minél férfiasabban viselkedik, annál erősebb,
téves. A nőknek nem kell férfiak nyújtotta minta szerint erősekké váljanak,
mert már nőkként elég erősek. Sőt, többek, mint gyengeség és erősség…
![]() |
A Salt című filmben Angelina Jolie szerepét eredetileg férfira írták, ahogyan a Sigourney Weaver Alien-beli szerepét, vagy a Claricét A bárányok hallgatnak filmben. Ez egészen jó módszer. :) |
3.
A
férfi szereplőknél miért nem kérdezzük meg, hogy mennyire erős férfi karakterek?
Mert egyetlen ember gyengeségét + erejét (mélységét) sem az határozza meg,
hogy milyen társadalmi szerepet és helyet tölt be, hanem az, hogy ki ő emberként a
szíve mélyén.
A
nőket sem azért kellene hát értékelni, mert „nők, de erősek”, hanem azért, mert
emberek.
Pandi is írt a témában:
http://pandiblogja.blogspot.hu/2014/07/eros-noi-karakter-gondolatok-az-iras.html
http://pandiblogja.blogspot.hu/2014/07/eros-noi-karakter-gondolatok-az-iras.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése