A Trónok harcának ötödik évadából számomra a női karakterek fejlődése volt
a legérdekesebb: Ellaria ereje, az elvakult Arya, a tanuló
Daenerys, Brienne kitartása, Cersei meztelensége, Melisandre kétes és mégis félelmetes szerepe, és
Sansa is végre kezébe veszi a sorsát. Bár nagyjából mindenki függővégben maradt,
még Jon Snow is, mégis igazi kíváncsiságot egyedül Cersei kapcsán érzek. Mit
fog tenni? Látni akarom! Legyőzés, megalázás, sebezhetőség. Sajnálat? Eddig azt
hittem, ő az a gonosz néni, akit utálni kell és ennyi. Na, várjunk csak. Mikor is sajnáltam utoljára
gonosz női szereplőt? Lehet, hogy úgy kábé… soha?
Általános elv lett, hogy hagyjuk már az ősrégi dualizmust a negatív
karakterek kapcsán is, merthogy nekik is árnyaltaknak kell lenniük, akik nem
egyszerűen „gonoszok, mert csak”. Ám valamiért a „női archetípusok elgonoszodott
szerepekben” túl mélyen bennünk élnek tudattalanul is, és sokszor fel sem merül
bennünk az, hogy ők is mennyire komplexek lehetnének. Én sajnos rászorulok
arra, hogy ezt végiggondoljam, mert majd szeretném rendesebben kibontani az
ilyen szereplőimet... :)
Utoljára Neil Gaiman Ursula Monktonja volt számomra olyan női gonosz, akit
jól sikerültnek éreztem. Most, hogy így utólag ilyen szempontból jobban
belegondolok, ledöbbent, hogy ő is a gonoszság megtestesítőjeként volt jelen a
történetben. Igen ám, de ott működött. Miért is? Talán mert egy gyerek
élményeiben veszünk részt, az ő nézőpontjában vagyunk. A gyerek pedig így éli
meg a világot, így látja az embereket: jók és gonoszak. A kérdés az, hogy
felnőttként észrevesszük-e az árnyalatokat…
Korán megtanuljuk, hogy egy női szereplő csak jó vagy csak gonosz. Azt is
megtanuljuk, hogy ha egy nő kezében hatalom van, akkor az veszélyes. Éva a
prototípus, az első nő, aki mindenért hibás. Aztán felnövünk a mesebeli mostohákon,
belealszunk esténként a Szívkirálynők és a Hókirálynők sorába, ráadásul Disney is
gonoszul felvihogó női figurákkal ismertet meg. A jó kislány vs. rossz kislány
felszínessége a tini sztorikban is folytatódik a népszerű, de gonosz
és buta pompomlány és a népszerűtlen, de kedves és önzetlen lány kliséjében. Később
a telenovellák ármánykodó hősnőiben találkozhatunk velük, netán a marveli
karakterek közt. Mindenik ugyanarról szól: amikor egy nő gonosz, akkor Gonosz. Nagyon
az. Egy nagy bitch. Azóta is hízik az igazságérzetünk, ha például egy film végén a női antagonista
nagyon csúnyán kipurcan. Egy túlélő gonosz férfi még elmegy, akár antihőssé
avanzsálódhat, és a rosszassága még macsóvá is teszi őt. De egy gonosz nő nem
maradhat életben. Talán még emlékszünk a Macskanőben Sharon Stone fináléjára,
aki bár nehezen, de nagyon, nagyon meghal. Esetleg az új Dreddben Ma-Ma
halálára?
Felnőttként miért szeretünk hinni még mindig a gonosz, mert csak nőben?
Talán mert az élet is egy nézőpont, ugye. Ránézünk egy nőre, és megállapítjuk,
hogy ő melyik típus: a lenőtt hajú háziasszony vs. elegáns üzletasszony, dögös díva vs. szűzies szende. Ha még specifikusabbak akarunk lenni, mert „több ismeret”
birtokában érezzük magunkat, akkor például jó anya vs. rossz anya (csak bele kell hallgatni a játszótéren beszélgető
anyukák lelkes versengésébe, hogy kinek ügyesebb a babája).
A nők tényleg nagyon gonoszak tudnak lenni, és főként egymáshoz. Még akkor
is, amikor jó kislányoknak látszanak. A perfekcionista anyuka, az irigy
barátnő, a rivalizáló lánytestvér, a pletykás szomszédasszony, az irgalmatlan
főnökasszony, a kurva másik nő – kész típusok. A mi nézőpontunktól függ, hogy kik ők. Ez
egészen emberi, normális – mondhatnánk. De vajon íróként érdemes-e ebbe
beleragadni? Vagy inkább gondoljuk végig azt, hogy egy tulajdonság nem csak
negatív, hanem pozitív vonatkozásokat is eredményez? Meg aztán: aki reggel egyenes, délután lehet rafinált egy másik helyzetben és fordítva, aki irányításmániás, később laza, jópofa barát.
Az üzletasszony vasárnap reggel lenőtt hajú háziasszony, a pletykás
szomszédasszony éppen kiváló anyuka, az irigy barátnő valakinek a szeretőn gondoskodó lánya. És
hogy annak a kurva másik nőnek valójában nehéz élete volt, és megtanulta mik
az értékei, és hogyan küzdjön meg az életben mindenért.
Nem, nem arról van szó, hogy a nők gonoszabbak tudnak lenni, mint más
lények és nemek. Inkább arról, hogy rájuk nézve csak a fekete vagy fehér van megengedve.
Szeretünk megmaradni az archetípusok biztonságos felszínén, legyen az a
főnökasszony, a femme fatale, a bosszúálló vagy a pszichopata. De bárhogy is
takarózzunk a nézőponttal ezúttal, az árnyaltság hiányára nem szolgál
magyarázattal. Infantilis.
Mindig szerettem volna többet megérteni Cersei karakteréből, valahogy többet vártam el motiváció terén. Most ez egy kicsit úgy rendeződött. :)
Lehet, hogy ugyanaz a hatalomvágy mozgatja, ami sok más gonosz
női karaktereket is veszélyessé tesz, de egy ő szemszögéből mesélt történetben tuti
hősnő. Megmutatta azt is, hogy egy nő önmagához tud a leggonoszabb lenni. Főleg,
amikor hatalmat csúsztat olyanok kezébe, akik „lemezteleníthetik” őt… És amikor
következőkor ölni fog, hogy megtartsa saját kezében a hatalmat, már nemcsak egy
elvakult Gonosz, hanem egy ember, akinek története van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése