Egy fiatalnak, aki csak YA könyveket
olvas, az a benyomása támadhat, hogy a szerelmi háromszög mostanság egyre térhódítóbb
toposz kezd lenni. Márpedig még Bella és Katniss előtt létezett egy csodaszép
királynő, Guinevere, akinek választania kellett. Ti Team Artúr király vagy Team Sir Lancelot? Én nem tudok dönteni. :)
Mielőtt belemarkolnék a témába,
szögezzük le, csakhogy ne felejtsük el: romantikus feszültség nem csak szerelmi
háromszög által kerülhet egy történetbe! Azt is tartsuk észben, hogy nem mindig
két férfi és egy nő alkot szerelmi háromszöget. (lehet két nő és egy férfi, – nahát,
mily meglepő! – meg aztán: két férfi és egy férfi, három nő és egy férfi, öt ufó
és egy yeti, stb.
A szerelmi
háromszögekből sok olvasónak elege van már, halálosan unja. Legtöbbünkben nem
tudatosul, hogy nem magával a háromszöggel van tele a hócipőnk, hanem csak egy bizonyos
fajta szerelmi háromszög kopott szögeivel, és azzal, ahogyan meg van rajzolva.
Íróként szinte már
cikinek érezhetjük a regényünkbe írni egy romantikus drámai háromszöget. Ám ha
a szereplők mégis kuszán akarnának bezsongani, ne nézzük le a toposzt. Remek
eszköz a karakterek mélyítésében, a feszültségkeltésben, a konfliktus
élezésében. Pontba szedek néhány szöget, amelyek felhasználásával szerintem izgalmassá
válhat egy szerelmes háromszög. (én úgy látom, ezek kicsit egymásra is épülnek.)
A karakterek jelentősége
Amit általában nehezen szoktam elfogadni,
ha a hősnő úgy csöppen a háromszögbe, hogy mindkét (vagy az egyik) lovagot épp most
ismerte meg.
A drámai hatáshoz fontos, hogy a
háromszög három olyan embert kössön össze, akiket az olvasó már ismer és
megszeretett. Ez persze nem azt jelenti, hogy egy újonnan érkezettbe nem
szerethetünk bele, inkább azt jelenti, hogy a szereplőt fel kell építeni. Az
olvasónak meg kell ismernie Lancelotot, tudnia kell róla, hogy mire képes,
mielőtt bent a háromszögben röpködnének a nyilak. Ha nem ismeri meg a lovagot,
akkor miért érdekelné, hogy elvérzik-e a háromszögben?
Kiszámíthatatlanság
Mindkét szereplő egyformán érdemelje
meg a hősnő kezét, és egyforma esélye legyen. Mindkettő ígéretes és lehetséges partinak
ígérkezzen. Te íróként tudod, hogy a hősnő kit fog választani a végén, de ezt ne
éreztesd. Ne adj Lancelotnak több figyelmet, ne tedd szimpatikusabbá, hagyd az
olvasót drukkolni mindkét félnek. Egyik lovag se legyen kedveltebb pozícióban,
még akkor sem, ha te íróként beleszerettél, és Team Lancelot lettél.
Szerintem ma már nem
izgalmas séma az, hogy rossz fiú vs. angyali fiú. Sem, az, hogy: izgalmas új
fiú vs. idegesítő, régi barát. Mind jól ismerjük a forgatókönyvet: a rossz
fiúk, valamint az újak a végén díjat kapnak.
Meg kell mutatni,
hogy melyik lovagot miért lehet szeretni, valamint miért érdemes őt választani.
Persze, minél nagyobb
a kiszámíthatatlanság, annál több a kockázat. Lesznek olvasók, akinek tetszeni
fog a hősnőd választása, és lesz, akiket kiborít. Nem tetszhet mindenkinek. Sőt,
a Team Artúr őrjöngeni fog. Viszont ha a választás érthető, indokolt, akkor a
könnyező olvasó repülő nyilak nélkül is elfogadja.
A háromszög jelentősége
Kinek mi forog kockán? Mi lesz
Lancelottal, ha a hősnő Artúrt választja? Mi lesz Artúrral? A szerelmi dráma
kimenetele hogyan befolyásolja az ország sorsát?
Egy jó szerelmi háromszög soha nem csak
három kiutat kereső, bent ragadt emberkéről szól. Kibogozhatatlanul beleszövődik
a történetbe, a plot szerves része. Ha a hősnő a két pasi közt őrlődik, annak
több jelentőséggel kell bírnia, minthogy kivel fog randizni az elkövetkező
hónapokban. Hadd számítson a királynő döntése!
Ha a háromszög nemcsak
három ember sorsát teszi kérdésessé, hanem a barátaikét, ellenségeikét,
családjaikét, az iskolaigazgatóét, akkor sokkal több dráma fog fészkelni
benne, mint egy sima „jaj, istenem, kivel is járjak”-sztoriban.
Következésképpen a háromszög létezése a történetben létjogosult.
Konfliktus
Mielőtt a hősnőt beledobod egy háromszögbe,
győződj meg róla, hogy nem csak konfliktus-adalékot keversz hozzá, aminek az
ízével azt akarod elfedni, hogy nincs valós konfliktus a regényben.
Természetesen a féltékenység, a versengés izgalmas jeleneteket, párbeszédeket
eredményezhet, de ezek akkor sem konfliktusok, hanem valami nagyobbnak a
részei.
A két lovag két fajta koncepciót, más-más
életstílust, eltérő megoldást jelenthet. Más értékrendet képviselhetnek, tehát
nem az a döntő ilyenkor, hogy melyikük néz ki jobban.
Realisztikus?
Felmerül a kérdés: nem lehet, hogy
azért csesszük el legtöbbször a szerelmi háromszögeket, mert nem hiszünk abban,
hogy lehet egyszerre két embert szeretni?
Játszom a gondolattal: mi van a
háromszöggel, amikor nem kell választani? Mi van a bonyolult négyszögekkel, sőt
ötszögekkel, ahol végül senki nem fog senkit választani, mert A. szereti B.-t,
de B. belezúgott C.-be, aki viszont odavan D.-ért, aki A.-ról álmodozik. És így mindenki haldoklik. Az is előfordulhat, hogy ugyanahhoz az emberhez mennek tanácsokért. Én a
valóságban sok ilyesmit láttam, és mindig vicces látni régen volt szerelmes fiatalokat
jelenlegi választásaikkal is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése