Idén leginkább azt vettem észre szétnézve, hogy az én
koromban az emberek sorsszerűen vagy nem, de kezdenek megmerevedni: ízlésben, szokásokban,
érzésekben, perspektívában, politikában és vallásban, tudásban, felfogásban. Felnőttes,
magabiztos arcot vágnak, vagy épp sajnálkozón mosolyognak. Akkora magányt
jelent, de komolyan, hogy valahogy folyton úgy viselkednek, mint, akik megérkeztek.
Megállapodtak, MERT már mindent értenek.
Lehetne, hogy egy
kicsit még küzdjek ez ellen? Csak egy kicsit. :) Ugyanis írásban és
olvasásban is a nyitottságot tűztem ki célként magam elé a jövő évre...
Mi
változott ehhez bennem idén történetíróként? Talán kevesebb lett a törtetés, és
több a lecsendesedett figyelés. Főleg ilyen elmélkedős, meg feldolgozós évem
volt, és kevésbé tevékeny. Most, hogy kiadásra került a regényem (ami ugye egészen
olyan lett, amilyen én is vagyok, nem tudni hová tenni, mert ránézel, és látod, hogy
a kinézete tizenhat de azért mégsem egészen, mert ni, nyomógombos telefont kap elő, kamaszok
anyja meg minden… :)) ) megélem, hogy beteljesült az Álom, a legnagyobb, és hogy
ez az utam, de azt is érzem, hogy ezt csak úgy érdemes folytatni, ha képes
vagyok a fejlődésre. Még akkor is, ha esetleg ez azt eredményezi, hogy
szépirodalmi szempontok szolgáljanak iránytűként. Van egy rakás spekulatív
témám, de mellette ugyanolyan rakás kétségem is. A zsánerirodalom merev,
és emiatt elbizonytalanodom abban, hogy ha olvasóként csak azt fogyasztok, és
ha íróként is csak ezeknek az elvárásoknak próbálok megfelelni, akkor hosszú
távon jót tenne ez a fejlődésnek, és hogy idővel nem poshadnék meg. Vajon beszuszakolná-e
a fejlődésemet egy mederbe, ahol aztán esetleg kereshetném, mennyi vagyok én,
és mennyi a zárt világ előírásai? De ezek csak formálódó kétségek még,
zavarosak, ami biztos, hogy nem szeretnék pár év múlva is ugyanígy írni, és ugyanazt, valamint ilyen vagy olyan szempontoknak megfelelni. Mert ezazt jelentené, hogy
emberként sem fejlődöm… Mindig mindenben azt vallottam, legyünk csak hülyék,
sikertelenek, de szabadok. Márpedig változó mesék csak változó mesélőktől születhetnek.
Azt is kezdtem
érezni idén, hogy nem szeretnék csak írással foglalkozni, és azzal plafonig teletömni
az egész hátralévő életemet. Van egy-két dolog még, amikre vágyom, álmaim,
igényeim, de ahhoz, hogy gazdagítsanak, ugyanúgy fektetni kell ezekbe is.
És történetbefogadóként mi változott
bennem az idén? Talán kevésbé érdekelnek a szabályok, a
kritikák, a cinizmus, és az, hogy mi nem működött, és hadd mondjuk meg, hogyan működtetetett
volna. Inkább élményeket keresek. És ha ínyencségre lelek, csodálom a
sajátosságát. Idén kedvenc olvasmányom – és az egyetlen könyv a kezembe kerülők
közül –, amit letehetetlennek, emlékezetesnek éreztem az a Gocz Elvira-életrajz
volt, A titokzatos kovásznai asszony. A könyvről ebben a bejegyzésemben írtam
bővebben: Nyári ajánló. Ezen kívül
főleg Michio Kaku és Popper Péter foglalkoztatott, kevés regény ragadott meg azokból, amiket sikerült kézbe venni.
A sci-fik terén idén még inkább megéltem azt (könyveknél
is, de főleg a filmeknél) hogy nekem nem jönnek be, amik a többségnek, és amit
agyra-főre reklámoznak, azoknál elmarad számomra legtöbbször az a fajta katarzis, amik
népszerűtlen kis csendes indie filmek esetén rám találhatnak, és ezen a mozivászon sem segít. Vagy esetleg nem
úgy jönnek be, mint másoknak, mert én egészen mást értek ki belőle. Összeállítottam
az idei filmnézésekből egy rövid, saját toplistát, ha esetleg valaki filmet
keres most az ünnepekre, legyen ez az én szokásos év végi ajánlóm. :)
5. Our kind of traitor – Igaz, sok mindent megnézek,
amiben Ewan Mcgregor játszik, a múltkor még egy motoros dokumentumfilmet is
végignéztem vele, de ez a film akkor is működik, ha őt kicserélnénk. Pont
ilyennek kell lennie egy jó kémfilmnek!
4. Midnight Special – Szépen összerakott történet,
szerintem idén ez volt a legjobb sci-fi film. Túl sok magát okosnak eladó filmnél kitalálom a
forgatókönyvet, a nagy poénokat, itt viszont élveztem a találgatásokat, az
érzést, hogy bármi kisülhet ebből, fogalmam sincs mi jöhet. Végig éreztem, hogy rengeteg
a potenciál a szereplők terén is, az érzelmeik fontosak a történetben, a háttér kapcsán is még bármi lehet. Még egy szerény, de szép csavart is kaptam a végén.
3. Miss Peregrine`s home for peculiar children – Rendkívül
erős a hangulatában, erős a dramaturgiájában, és különlegesek a fantasy elemek
is. Eva Green minden filmjében fenséges, és még
ebben is más-más, és ebben a filmben a szerepe kihozza belőle még az extrát is. :) És amikor a filmről azt hiszed, ennél nagyobb élmény már nem is lehetne az egész, megdobják még egy Florence + The Machine-dallal, amitől – szólok előre – hetekig nem szabadulsz majd. Még mindig gondolkodom, hogy megnézzük-e a filmet a gyerekekkel is… de azok a szemek…
ebben is más-más, és ebben a filmben a szerepe kihozza belőle még az extrát is. :) És amikor a filmről azt hiszed, ennél nagyobb élmény már nem is lehetne az egész, megdobják még egy Florence + The Machine-dallal, amitől – szólok előre – hetekig nem szabadulsz majd. Még mindig gondolkodom, hogy megnézzük-e a filmet a gyerekekkel is… de azok a szemek…
2. Genius – Thomas Wolfe és a szerkesztője, Maxwell
Perkins közös munkáját és barátságát meséli el a szépen felépített film, és szerintem Jude Law legendásat
alakít az impulzív emberke alakításában. Tetszett, ahogy a történet megmutatja,
hogy egy író mennyire önző, hálátlan és önmaga körül forgolódó ember tud lenni.
Wolfe annyira jó ebben, hogy egészen olyan, mint valami nagyra nőtt gyerek.
Mégis szerethető. A lelkesedése miatt, meg amiért dobozokban viteti be a szerkesztőségbe egyetlen
kéziratát.:)
És végül kedvencem, és szerintem az év filmje:
1. La la land – Oké, oké, azért is van így, mert fontos a
zene az életemben, és nemcsak akkor kapom elő, ha vidám vagyok, ha ünnep van,
hanem akkor is, ha túl egyhangúnak érzem a napomat, (ami, bevallom, nagyon gyakori) vagy ha szomorúság ér vagy
csalódás. Sejtem, vagyunk így páran. Gondolom, hogy azzal sem vagyok
egyedül, hogy teljesen természetesnek érzem, ha hétfő hajnalban, táncra perdülök, már ha épp senki sem lát. Miért ne lenne hát természetes, ha Emma Stone csinálja
ezt, tűsarkúban? És épp Ryan Gosling is segít neki. :)
Világéletemben imádtam a táncos előadásokat, és imádtam a musicaleket is, és már tudom, mi
hiányzott a mai világból! Végre egy film, amit nem elemzel nagyokosan, felszegett
fejjel, hanem teljes lényeddel hátradőlsz, elmerülsz benne libabőröstől, és élvezed.
Dalokban, mesékben gazdag, élvezhető, boldog új évet!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése