Rég
nem jártam erre, és annál is régebb, hogy nem volt agymenésem,
és akkor regényt vagy novellát mióta is nem tettem le az
asztalra... ? Újévkor egyetlen fogadalmam az volt, hogy idén
befejezek egy novellát, hogy beküldjek én is valamit a Gabo-pályázatra. Emlékszem a napra, amikor befejeztem, megrészegülten lépkedtem az utcán, évek óta nem volt annyira kerek a világ. :) Csakhogy ez a befejezés arról szólt, hogy valójában összeszedtem a lassan három éve készülő és
még mindig félregényem alapötletét és belesűrítettem egy
novellába, arra gondolván jobb egy olvasható novella, mint
egy elrontott, vagy éppenséggel soha el nem készülő regény. Hát
persze... ez a regények egyik "jellemzője", hogy szoktak
működni egy novellába sűrítve :) Hogy mire nem
képes a lustaság! Maradtak még dolgok ám, amiknél
nem lehet időhiánnyal mentegetőzni. :)
A novella végül nem
került be a kötetbe, de a kiemeltek közt volt, és úgy döntöttem,
megosztom. Remélem, sikerül a regényt is befejezni
ebben a világban, és mivel ötletből van elég, egy másik
cselekményszálon megyek majd végig.
Ha
van kedvetek és időtők hozzá, olvassátok el, remélem, szórakoztató. (Hagyhattok véleményt, kritikát kommentben, vagy üzenetben. Áldani foglak érte.:) )
Ezek a
novellák pedig szintén a kiemeltek közé kerültek, őket is
fogadjátok szeretettel:
Felhősírok
Az
öregasszonynak nem csak a lakása vacak, állottak az emlékei is.
Eladhatatlanok.
Az
ember azt hinné, hogy ha valaki idős, annak története is van,
abba öregedett bele, hogy élt. Pedig lehet, hogy csak eljárt
felette az idő.
A
penésszel pecsételt falakon úgy futnak szét a repedések, akár a
ráncok Olivia szeme körül. A fotel karján végigsikló ujjaim
beleakadnak a kopott huzat felfoszlott réseibe, a karomon lúdbőr
futkorászik. Irtózom a repedésektől. Irtózom a régi bútoroktól,
amik megroggyantak mások múltja alatt.
Meglepő,
Olivia mennyire tudatában van annak, hogy az élete egyhangú volt,
és alig jut eszébe alkudozni az élményérvényesítési
felmérésnél. Látszólag arról is megfeledkezik, hogy most nem a
szomszédjaként lát, hanem hivatalos ügyben a ChannelMe cég
képviselőjeként. Eddig is tudta, hogy emlékbiztosítóként a
beültetett mesterséges memóriákban tárolt életadatok
felcímkézéséről szól a munkám, amit nem tudhatott, hogy
értékesítési tanácsadóként is foglalkozhatom a klienseinkkel.
A tudatfeltöltés előtt pedig ő is szakszerű segítségre szorul
abban, hogy a rögzített életeseményeiből mit hasznosítson
nyilvános megosztásként az élménypiacon.
Gőzölgő
teáscsészét helyez elém a rusztikus kisasztalra, amiről eszembe
jut a kicsorbult teafőző, amit a múlt héten kértem tőle kölcsön
és még mindig ott hever valahol a konyhámban. Rendeznivaló ügy.
Furcsa,
de eddig fel sem merült bennem a kérdés, vajon honnan telik neki
teafűre. Talán mégsem voltam elég figyelmes, amikor elemzéseket
futattam a cégnél az életadatán? Arra sem emlékszem, hogy az
algoritmusok a jellemző címkék közé bedobták volna a #teát.
Kiszűrték, mint Olivia megannyi ingerszegény felvételeit.
Szűrőben fennakadt csomók, amikből kifolyt az íz.
Ritka,
hogy valaki ezt a kort biológiai formájában megélje, csodálkozom,
hogy csak nemrég kapott behívót tudatfeltöltésre. Sajnálom őt,
mert az emlékek felhőalapú tárolása és az élménypiac az
implantforradalommal együtt akkor terjedt el, amikor ő már
negyvenéves volt. Az embert fiatalként érik a legérdekesebb
hatások, amikor még lüktet benne a kockázatvállaló tettvágy,
és amikor még élesek az érzetei. Ha legalább Olivia az a fajta
öregedő hölgy lenne, aki lila kalapot tesz és felkerekedik, hogy
habzsolja még egy kicsit utoljára az analóg életet! Ő inkább
olyan, mint egy sarokban felejtett, dohos szekrény.
Csípős
a levendula ereje a nyelvemen. Sosem mertem neki elmondani, mennyire
nem kedvelem a kedvenc teáját. Gondolatvezérléssel csatlakozom a
virtuális illatraktáromra, és kiválasztom a _menta_
feliratú fájlt. Az agyamba küldött jelek aktiválják a szükséges
olfaktorikus neuronokat, az inger hatására felidéződik bennem a
menta emléke olyannyira, hogy felülírja bennem az előbbi valós
érzetet. Talán a bútorokra is kereshetnék V-huzatokat, jut
eszembe. Kicsit tűrhetőbbé varázsolhatnám a látóteremben a
környezetet, legalább a magam számára. A hetvenegy éves Olivia
végre leül velem szemben, így ellenállok a kreatív késztetésnek.
Mocorog a kanapén, keresi a helyét. Feljajdul, és úgy kap a
derekához, mintha attól félne, kettétörhet.
Közös
v-ablakot nyitok és látóterünkbe küldöm az elkészült
grafikont emlékei felméréséről, amin tegnap egész álló nap
dolgoztam.
–
Negyven százalékot
tudtunk ebből úgy felcímkézni, hogy értékesítheted a piacon –
nézek rá felvont szemöldökkel, a grafikon zöld csíkjára bökök
v-ujjammal. – Legtöbbjük egyedül átélt emléked, a
legértékesebb például ez a virágzó cseresznyefa alatti
spirituális élmény. Sajnálom, hogy úgy döntöttél, a férjeddel
átélt emlékeid többségét privát felhőbe zárod, a nyilvános
felhődben ugyanis bőven van még hely. Ezek között akadna pár
esemény, ami nagyot pumpálna a szerethetőségi indexeden.
Kérdőn
nézek rá, de az arca még mindig érdektelenséget sugall.
Megköszörülöm a torkom, és eszébe juttatom az unokáját.
–
Robert részesedést
kaphatna belőle, az ő társadalmi alapindexén is lendítene.
Tudod, hogy megy ez… talán kapna egy jobb munkahelyet, bővebb
egészségügyi biztosító csomagot, tágasabb lakást… Nézz rám,
Olivia! Tudok egyet s mást az örökség szerepéről.
Ennél
az asszonynál igazán bedobhatom az árvasági kártyámat, mindig
piszkálta a fantáziáját, vajon hogyan veszíthettem el olyan
korán a szüleimet az egyik balkáni menekülttáborban. Én sosem
láttam ebben semmi különöst, minden második ember hasonló
múlttal rendelkezik, és van róla megosztása is bőven.
Drámaérzékenységét sosem tudtam kielégíteni, mert szerencsére
még túl kicsi voltam, így kevés emlékképet cipeltem onnan
magammal.
Az
öregasszony érzékenysége ezúttal nem indul be, makacs
kifejezéstelenséggel néz a szemembe, hosszú pillanatokig még
csak nem is pislog. Te jó ég! Minden vénember ennyire önző a
végére? Miért kapaszkodik, miért markolja annyira mindazt, amit
éppen el kellene a közkincs érdekében engednie? Neki miért nem
célja, hogy a hátrahagyott világot gazdagítsa?
– És
akkor még mindig van negyven százalék, amivel nem tudunk mit
kezdeni – térek rá dolgainak a kényesebb felére. – Ha
legalább szerettél volna nagyokat főzni vagy koncertekre járni…
de… de… ezekre a házban, ház előtt, az utcán való
lézengésekre legfeljebb az #unatkozás,
#semmittevés, #közöny,
#monoton címkéket
tudjuk rátenni. Még illatokat, ízeket sem tudunk kiemelni. Na jó,
itt ez a levendula, amit sokszor áztatsz és iszogatsz. Meg ez a
régi levendulamező is, ami bár technikailag kissé kezdetleges
felvétel, ritkaság. De ez még mindig kevés.
Végigfuttatok
néhány emlékáradatot a rögzített életeseményeiből előtte,
hogy szemléltessem, miről beszélek.
–
Kisha, nem a te
cégednél hisznek abban, hogy minden címke értékes? – szólal
meg végre, reszketegen gyűrögeti ölében kötött szvettere
végét. Megemelt feje remeg, mintha folyton apró nemeket ingatna. A
teáscsésze felé nyúl, és már szinte drukkolok neki, hogy remegő
kezével nehogy a forró löttyöt az ölébe öntse. Bár ha egy kis
esze lenne, ebből is egy élményt kovácsolhatna. Én a helyében
naplót futtattam volna a megvénült testi élet mindennapjairól –
manapság szórványos emberi tapasztalat –, és jól
meggazdagodtam volna belőle.
– A
címkék mind értékesek, igaz, de nem egyenlően. – Óvatosan
mondom, nem ismerem annyira, hogy tudhassam, mennyire sebződhet a
piacorientált világ kanyarjaiban. – Ha a kutya sem fog felkeresni
a v-létedben, sosem veszi igénybe egyetlen eseményedet sem, nem
bök rá egyetlen átélt érzelmedre sem, a százalékod örökre
alacsony marad. A magányodon majd aligha tudsz változtatni, ugye,
tudod?
–
Mondd, dier! –
hajol előre. – Számít?
–
Mármint… hogy
érted ezt? Kérlek, Olivia! Ne! Te ne! Téged nem fertőzhetnek meg
az öngyilkosságot propagáló szekta tanai! Ha számít, én… én
nem akarom, hogy a süllyesztőbe tűnj értelmetlenül. Nem akarlak
elfelejteni, mintha nem is léteztél volna… – váltok elfúló
hangba a hatás kedvéért. – Igen, számít, értékes vagy és
gazdagítod a világot. Senki nem látta és élte meg az életet
úgy, ahogyan te. Ha örökre a semmibe vésznek ezek, mondd, volt
értelme? A megőrzésük nélkül szegényebb lesz az emberiség.
Szükség van rád a Hálózatban, és...
–
Jól van, jól van,
elég a cég szlogenjeiből! – int le, mint aki inkább mindent
elhisz, csak békén hagyják.
–
Elérhetővé teszem
a férjemmel töltött tibeti éjszakánkat. De a klasszikus
temetését nem… azt jótékonysági adománynak szánom, és a ChannelMe szabadon rendelkezhet vele.
Sikerül
meglepnie.
–
Milyen temetés?
Keresést
indítok az emberöltönyi adatmennyiségben, de nem találok ilyen
jellegű címkéket. Segélykérőn nézek rá. Türelmetlen arcot
vág, majd megszán, belekap ujjaival az adathalmaz görgetésébe.
–
Mondtam már, hogy
egyéniek a címkéim, mert más támpontok alapján tudom őket
előhívni magam is – motyogja zsörtösen. Megnyit egy eseményt
ami #batman
és #boogiekastély
címkékkel van ellátva, és tényleg egy olyan esemény töltődik
be a szemünk elé, aminek a helyszíne egy letűnt korokra
emlékeztető temetés. Undorító! Remélem, nem kell megnéznem sem
a hullát, sem azt, ahogyan fittyet hányva a biournák létezésének,
szemetelik a talajt. A mellékelt érzelmi csomagot érintetlenül
hagyom, biztonságos távolban marad tőle az agyam, de rémlik, hogy
nincs tele gyásszal. Az élmény kipróbálása inkább csak
időszűke kérdése most, hiszen sok érzelmi kockázattal nem jár.
Legyen bár szomorúság vagy öröm a stimuláció, mind
alapérzelmeken nyugvó elsőrendű érzelmi állapotok.
Kezdem
érteni, az esemény miért kapott oda nem illő címkéket, a
jelenlevők Batman-szerelésben isznak és táncolnak egy Boogie Utca
című dalra a nyitott sír körül.
– Ez
volt a férjem kívánsága, dier. De később van benne gyász,
veszteségérzet – mentegetőzik. Előpergeti a rögzítést, ott
ül egymagában a sír mellett, szívszaggatóan zokog és óbégat.
–
Ritka intenzív
érzés – bólintok elismerően és megkönnyebbülök, hogy mégis
van értékesíthető megosztanivalója szegény asszonynak. Bár nem
vall valami előrelátó jellemre, ha azt is épp adománynak szánja.
Az
eseményhez csatolt második érzelmi fájlt sem nyitom meg, hogy
teszteljem, most nincs időm ilyesmire rácsatlakozni, csupán törlöm
a szakszerűtlen 0hashtageket és újracímkézem: #gyász,
#zokogás, #veszteség, #veszteségérzet, #temető, #temetés,
#testihalál, #megsemmisülés.
Olivia
hevesen tiltakozik, kezével szinte feldönti a teáscsészéket.
Bosszantóan merevek tudnak lenni az emberek öregen.
–
Ezt nem teheted,
dier! Nekem mindez egyetlen esemény, és a saját támpontjaim
hozzák elő ezt az emléket a fejemben.
–
Lehet, hogy egyetlen
eseményről beszélhetünk, de érzelmileg ez két csomag.
–
Nézd át őket
újra, kérlek, Kisha! Ott az elejük, a végük. Kerek. A
törvénykönyv szerint nem adható el úgy egyetlen emlékekből
kiragadt élmény sem, hogy közben megfosztják az emlékezőt a
későbbi előhívás lehetőségétől.
– A ChannelMe mindig figyelembe veszi a megosztók érdekeit. És a
klikkelőkét is.
– Te
igazából emlékszerkesztést kérsz tőlem? – von kérdőre olyan
elfúló hangon, mint akit a legocsmányabb bűnre akarnak rávenni.
–
Ilyen illegális
dolgot a ChannelMe soha nem támogatott. Dier! – teszem hozzá talán
kissé jobban hangsúlyozva a szót az illendőségnél. – Nem
kérem, hogy kiszerkesszél belőle dolgokat, csakhogy kettéválaszd,
és külön eseményként címkézd az elejét és a végét.
–
Itt befejeztük. A
ForeverYou céggel akarom ezt végigcsinálni – makacsolja meg
magát. Összementnek tűnik attól, ahogyan vékony, apró száját
összeszorítja, mintha attól félne, hogy az ajkait is valaki
szétválaszthatná. Rövid, fehér haján úgy igazít, mintha annak
zavaró hosszúságától akarna fellélegezni. Alig hiszem el, hogy
az a csendes, hajlott hátú öregasszonyka ül velem szemben, aki
évek óta a szomszédépületből esténként átinteget, miközben
megöntözi egyetlen cserepes virágát, egy csenevész muskátlit.
És sikerül rám ijesztenie. A főnököm, Philip, őrjöngeni fog és
megkapom a beígért bércsökkentést is, ha megtudja, hogy egy
kliens az én tanácsadásom során igazolt át a konkurens céghez.
Még egyszer nekifutok, a hangomba költöző lágysággal magamat is
meglepem.
–
Senki sem fog
ambivalens érzéseket keresni – magyarázom, miközben a háttérben
valahol az agyam mélyén türelmet stimuláló alkalmazást
futtatok. – Drága Olivia, a mai fogyasztók egyetlen élmény
során vagy az örömet vagy a gyászt akarják átélni. A kettő
együtt nem működik az emberi pszichében. Egyértelműen kell
meghatároznod egy élmény érzelmi hozadékát ahhoz, hogy
megosztható és fogyasztható legyen.
– Ez
azért van, mert nekik nem ugyanazt fogják az érzések jelenteni,
és mert… mert olyan könnyen hozzájuthatnak. – Szegi fel a
fejét. A hangja megremeg, úgy látszik, a sírás határán áll.
Olyasmit teszek, amire nem hittem képesnek eddig magam. A ráncoktól
barázdált kéz után nyúlok. Túl idegenül hideg, nem bírom
sokáig érinteni, a hangom viszont még mindig melegen cseng.
–
Sokat segítethetnél
az öngyilkosok hozzátartozóinak ezzel az emlékkel, de ha a batman
és boogiekastély címkéket
rajta hagyod, a célközönségedet megtéveszted, összezavarod. A
gyász komikussá válik, súlytalanná, és egy hamis üzenetet
sugallsz, miszerint a halál ünnepelnivaló esemény. Nos… ez az,
ami khm… illegális.
–
Mondtam már, hogy
nem a piacra szánom. Adomány – simít végig maga előtt az
asztalon, majd csipegeti a hátramaradt porszemcséket.
–
Amolyan örökség.
Értem. És kinek szánod?
– Philip Gerardnak.
Cserében talán állást nyújt az unokámnak – hajol előre,
szemében huncutság csillan. V-ujjammal jóváhagyom a címkéit, és
átmentem őket egy külön felhőbe, amíg megbeszélem Philippel.
Közben egy ping hang jelzi, hogy Olivia épp fájlt küld a
személyes profilomra. Kérdőn nézek rá, csak ekkor érzi úgy,
hogy magyarázattal tartozik:
– A
levendulamezőket neked szántam, sajnos Robertnek nem kellenek.
Mindenkinek mást jelentenek a címkéi, dier – sóhajt fel. – De
nekünk a levendulaillat közös emlékekhez kapcsolható. Téged
illet.
Meglepi
fájlok repkednek a szemem előtt, utánuk nyúlok és berakosgatom
őket a saját tárhelyemre egy vendégnek keresztelt felhőbe.
Még sosem örököltem semmit, kicsit meghatódom, és elnézem
neki, hogy olyan esetlen az értékrendszere.
Este
az ablakom mellől nézem végig, amint Olivia után megérkezik a
Végtisztesség autó. Sosem láttam még egyenesebb testtartást,
mint amilyennel a szomszédasszonyom kilép a lépcsőházból. Fehér
haja kontyban, krémszínű kosztümje lötyög aszott alakján. Az
egyetlen szalonképes ruhájának vélem. Lassan lépeget, akár egy
ünnepelt mennyasszony, de ha szürkébe öltözött volna, inkább
egérre emlékeztetne. Kicsit úgy tűnik, mintha a fejét felém
mozdítaná, és haragosan feltekintene az ötödikre. Eszembe jut a
teafőző, de aztán az is, hogy ahová Olivia megy, ott úgysem lesz
szükség rá. A virtuális örökéletben digiként olyan teát
„ihat”, amilyent analógként sosem engedhetett meg magának.
Tűzhely és kanna sem kell hozzá, csupán egy címke-előhívás és
egy állapotfrissítés. Ettől eltekintve jövő héten megcsengetem
őt, hogy bocsánatot kérjek tőle a teafőző miatt. Sosem késő
rendezni dolgokat azokkal, akiknek el kell hagyniuk az analóg
világot, ráadásul a bocsánatkérések nyilvános posztként sokat
pumpálhatnak az ember indexén. Máris megágyazhatnék egy kis
állapotfrissítéssel ennek a történetnek:
Kisha
Visser ünnepli Olivia Ress örökéletét. P.S. Alig várom,
csevegjünk, kedves Olivia. #búcsú
A
kék kiírás beleolvad a hat négyzetméternyi szobám valóságába.
Másodpercek alatt pörög be szemem elé a színes részvétek és a
vigasztaló reakciók kavalkádja. A reakciók három százalékot
pumpálnak napi indexemen, ami felkúszik nyolcvannégy százalékra.
Még így sem túl fényes estére, de elég eseménytelenül telt
délelőtt a cégnél, és még a kávé sem volt finom, hogy
legalább annak az illatát feltölthettem volna. A reagálók közt
elsőként ad jelet titkos megrendelőm, Bogdan úr, együttérző
szívecskét lebegtet át. Eszembe jut róla, hogy korán kell
feküdnöm, mert hajnalban ki kell mennem érzetszerzésre. Már
indulnék is nyugovóra térni, de megpillantom a férfit, aki ott
áll egy gyerekkel a szemközti lépcsőház előtt, hátán egy
koszos lepedőbe csomózva a holmijuk.
Olivia
alig lép ki a bejáraton, apa és fia beiszkolnak a betört ablakú
lépcsőházba. Ők kapták meg Olivia lakását? Gyerekkel valahogy
minden könnyebb, a sok kis cukiság figyelemgyűjtő erővel bír.
Arcfelismerő keresést indítok, majd a függönyön át kicsit
megint követem az eseményeket. Valami nem stimmel. Talán, hogy
Tilly a negyedikről ugyanolyan bicegéssel viszi a szemetet a
kukához, ahogyan minden este szokta? Talán, hogy a galambok
ugyanúgy vetik rá magukat a másodikról kiszórt morzsákra, és a
fény ugyanúgy csusszan végig a faleveleken és ugyanolyan
árnyékokat táncol a gyomos aszfaltra? Csupán a szemközti ablakra
vetül új függöny… Ronda sárga, és elég vastag.
Beérkezik az
arcfelismerő szoft találata: Peter Pavel 68%-os polgár.
Egyértelműen konzervatív, kétszer több a privát megosztása,
mint a korlátlan, de az én céges algoritmusaim több mindenhez
hozzáférnek egy profilon, így az igazán érdemleges tudnivalók
sorokban összegezve szállingóznak a látóterembe. A függöny
mögé bújt szomszéd 37 éves, elvált, a gyereke nyolcéves és
csendes. Azért költöztek ide, mert a régi lakhelyük
omlásveszélyes. Álmában sokat jár rockkoncertre, ha nem tud
aludni, szaladni megy. Van egy óriási anyajegy a könyökén,
és egy bagolyfej tetoválása a jobb vállán. Gyerekként egy
tyúkfarmon nőtt fel, és a felesége egy rockénekessel lépett le.
A szexuális indexe 56%-on áll, de szeret főzni, és arra rengeteg
maximális pontozást kaphatott ismerőseitől, mert 90%-os szakács.
Az IQ-ja 132, régi akciófilmet nézett tegnap este, ja és mérnök
egy V-háziállatokat programozó cégnél. Van egy Keksz nevű
hörcsöge, akiről sokat posztol, és gyűjti a kavicsokat.
Az
embernek néha jólesik tudni, hogy egyvalami nem változik:
dögunalmasok a szomszédjai.
***
Egy
alak áll az ágyam előtt. Felülök a sötétben, mellkasomban dübörög a szívem, elszorul a torkom. Eleinte
zavaros a kép, majd egyre inkább kirajzolódik Olivia kéklőn
fénylő virtuális alakja a sötétben. Nem szól semmit, csak néz rám,
úgy, mint aki ölni jött.
Sosem
zaklattak még digik, és nem is hallottam senkitől olyan esetet,
hogy egy digi virtuális alakja hívatlanul nála bejelentkezett.
Hátammal úgy támaszkodom egyetlen tapintható valóságomnak, az ágytámlának, mintha az megvédhetne a betolakodótól.
Nyugalmat erőltetek a hangomra, kimondott szavaim mégis vibrálnak:
–
Szia, Oli… via!
Ne… ne haragudj, hogy… izé… elfelejtettem visszaadni a
teafőzőt.
–
Mindenkinek mást
jelentenek a címkéi, dier. Nekünk a levendulaillat közös…
közös… közös…
Vibrál
az alakja, recseg a hangja. Nem értem. Kiakadt?
Ideges
vagyok. Azt hiszem. Vagy ez inkább riadalom? Értetlenség?
Zavarodottság? Harag? Ha tudnám, mit érzek, és hogyan címkézzem,
feltölthetném a pillanatot. Indítok egy gyors érzelmi analízist
a háttérben, miközben az öregasszony felé fordítom az aktív
figyelmem.
–
Jól vagy Olivia?
–
Közös… közös…
dier… levendula… dier… közös… levenduladier…
– A
kukába! – fortyogom dühömben. És tehetetlenségemben. És
értetlenségemben. És kíváncsiságomban. És sajnálatomban. És
iszonyatomban. Leállítom az érzelmi analízist és inkább
frissítést indítok a szűrőimre, de alakja mintha beleégette volna magát
végleg a látóterembe, nem foszlik. A tűzfalam felmondta a szolgálatot,
legalábbis Oliviára vonatkozóan. Sőt, hiába blokkolom és törlöm
őt a kontaktlistámról, képtelen vagyok tőle szabadulni. Alig
várom, reggel bemenjek a céghez és szakemberek segítsenek
letakarítani őt a retinámról.
Kinyitom
az első levendulamezőt tartalmazó fájlt, hátha ennek
újrafrissítő parancsa lesz valaminél fogva, és a valóságomat
megtisztítja a kiakadt V-Oliviától.
Levendulamezőn
állok, álmatagon bódító illat szivárog az orromba. Ugyanaz a
szél babrálja a hajamat, amelyiktől a mélylila fűcsomók
hullámzanak. Hátravetett fejjel átadom magam az élménynek. Ekkor
gyerekek kacaja harsan a fülembe. Meg is pillantom őket a reggeli
napfényben: a kisfiút és a kislányt, amint épp egy kövön
lapuló gyíkot figyelnek. A helymeghatározás szerint egy
stellenboschi farmon vagyunk. Nem tudok alaposan körbenézni, mert
az élmény csak annyit enged, amennyit a rögzítője átélt. A
rögzítője pedig spóroló asszony lehetett, mert hamar bezárul a
pár pillanatot tartalmazó élmény.
V-Olivia
még mindig ott áll az ágyamnál.
Levenduladier…
levenduladier…
–
Rövid volt ez,
hallod? – dohogom.
Ekkor
látom, hiányzik jobb karja.
–
Megfertőztél
valamivel, szipirtyó, de azt hiszem, tudom már, hogyan működsz.
Jöjjön a másik karod!
***
Rég
megvirradt, de V-Oliviának még mindig megvan a feje, a nyaka, a
törzse. A legrosszabb az egészben, hogy a törzséből kifolytak a
belek, mint valami véres kábelek lógnak belőle. Eldöntöm, hogy
ebédig letudom az ügyet, végigcsinálom, majd végleg kitakarítok
a vendégnek nevezett felhőből minden tőle kapott fájlt,
és kérek bent a cégnél egy extra frissítést.
Késtem
a Philippel megbeszélt találkozóról, hullafáradtan és rohanva
távozom otthonról. Magammal viszem a csonkított V-Oliviát, aki a
látóteremben foszforeszkál, bárhová nézek. Elakadt hörgése
halkult már, de még mindig hátborzongató. Elvitt már egy
stellenboschi egyetemen tartott teapartira, illóolaj-előadásra,
feküdtünk levendulapárnán, de voltunk már klímamenekülteknek
emelt poros táborban is, ahol hasztalanul próbáltunk eladni kis
levendula-zsákocskákat, hogy vizet vehessünk a gyerekeinknek.
Mármint… gyerekeinek… Még csak két fájl maradt hátra ahhoz,
hogy darabolódó v-testét szétfoszlassam. Reménykedem, rövidek a
vendég hátramaradt élményei és a reggelizés ideje alatt
sikerül lefuttatnom őket, elvileg ez csak pár pillanatra ragadhat
ki a valóságból.
A
sarkon majdnem belebotlom egy férfiba. Ismerősnek tűnik, nem is
értem, miért nincs rajta a kontaklistámon. Gyors arcfelismerőt
indítok: Peter Pavel, 37 éves és 69%-os polgár, mérnök egy
V-háziállatokat programozó cégnél és elvált. A szexuális
indexe 56%-on áll, de a konyhában 90%-os szakács. Az IQ-ja 132, az
egészségi indexe 88%, a súlya 75. Megmertem volna esküdni, hogy
ismerem valahonnan, de nem tudom hová tenni az arcát. Az adatai
szerint van egy óriási anyajegy a könyökén, és egy
bagolyfej tetoválás a jobb vállán. Van egy hörcsöge, akiről
sokat posztol, és gyűjti a kavicsokat. Azt hiszem, még ismerek
valakit, aki gyűjti a kavicsokat, de már nem emlékszem ki. Talán
nem is lényeges.
Philip
már húsz perce vár rám a Link Bisztróban, lihegve érkezem, és
szabadkozom. Nem tesz semmit, jó várni rám, mondja, aztán
előhívja közös látóterünkbe az étlapot, hogy együtt
böngészhessük. Fogalmam sincs, mit rendeljek reggelire, a
menekülttábortól és a lógó belektől elment az étvágyam.
A
menü sorai nem jutnak el a tudatomig, túlságosan keresem a
szavakat. Mi van, ha ő nem látja meg az üzleti lehetőséget egy
szegény öregasszony adományában? Rákattintok egy sajtos zsömlére
és egy roiboosz teára, de ekkor már annyira ideges vagyok, hogy
aligha tudnék lenyelni akár egy falatot is. Szemem sarkából
látom, hogy Philip is leadja a kajarendelését, miközben jobb
vállára rálógnak V-Olivia csavarodott és mindenféle nedvektől
csöpögő belei. Aztán az is bekúszik biomonitoromból a levegőbe,
hogy valaki megjelöl.
Philip Gerard barátságot ünnepel Kisha Viserrel. #vörösbor #kaviár
#barátság #szeretetnap
Rámosolygok
az asztal fölött, jólesik a nyilvános megosztása. Befutnak az
első reakciók, és tudom, hogy estig az indexem a csúcson lesz. Philip visszamosolyog, büszkén kihúzza magát, széles, erős
vállán csakúgy feszül a tengerkék ing. Milyen jól áll neki a
kék! Eszembe jut, mennyire büszke voltam mindig, hogy ez a
karizmatikus és nagymenő ember több, mint a főnököm.
Hátradőlök, bekuckózom magam a megnyugtató érzésbe, hogy
nevelt lányaként hozzá tartozom, de eszembe jut a
zsömlerendelésem, és lángba borul az arcom. Így ünnepelem meg a
barátságot azzal az emberrel, aki felnevelt, és mai napig
gondoskodik rólam? A barátságát ennek a híres emlékbiztosítónak?
Egy sajtos zsömlével? Előhívom újból az étlapot, elfelejtettem
valamit, motyogom, aztán én is kaviárt rendelek, mit sem törődve
azzal, hogy ezzel kifutok a heti anyagi keretemből.
Megnyitok
egy fájlt a vendégből, és ismét a menekülttáborban
találom magam. Valami égeti a torkom, csípi a szemem. Könnyek? A
nyitott teraszos étterembe beleolvadnak a v-sátrak, egy khakiszínű
sátorponyva mellett a porban Olivia gyerekei játszanak egy Boogie
Kastély nevű stratégiai játékon, és egy felnőttekből,
gyerekekből álló nagy csoport veszi körül őket. Ezek
örömkönnyek Olivia torkában, jövök rá. Van egy játék, amiben
a több ezres embertömegből az ő gyerekei a legjobbak.
Időközben
kihozzák a kaviárt és a roiboosz teát, meg a zsömlét, ugyanis
elfelejtettem a korábbi rendelést törölni.
–
Tegnap jó akciók
voltak az e-realon – újságolja Philip. – Válassz egy
hangulatcsomagot!
Közös
v-teret nyit, és kivetít a látóterembe öt ikont, mindenik
különböző díszletet ígér. Rákattanok a tengerpartira, mert
állítólag fokföldi, és már úgyis témában vagyok. Lassanként
az orromban friss levegőt érzek, távoli sirály vijjog, mintha a
hátam mögül érkezne. A fejem megfájdul, a bőröm beleborzong a
túl sok agyamba érkező információtól, érzékeimen kavarodik a
táborbeli szélkavarta por és a tengerillatát felém korbácsoló
sós zefír. Elveszettnek érzem magam, és ingerel, hogy a
valóságban egyetlen hajszálam sem lebben. Aztán meg is pillantom
a virtuális tengert az asztalunk körül, pajkos hullámai a lábamat
kezdik simogatni. Azt hittem a régi Fokföldet kapom
sajátosságokkal, még a tengerszint emelkedése előttről, de ez
csak egy átlagos bármelyik-tengerpart. Már bánom, hogy nem az
alpesi levegőre böktem, az legalább csendesebb lenne.
Philip
hangja óvatosan szól bele a settingünkbe, mintha csak félne, hogy
túl sok vizet kavar.
–
Gyakrabban kellene
együtt reggeliznünk – néz rám, hangjában ott az apám. –
Rámosolygok. Ekkor megpillantok a táborbeli gyereksereg körül egy
vizet osztogató embert, akinek alakja túl ismerős. Az Eurázsiai
Unió szociális munkásainak zöld uniformisát hordja, de
láthatólag nemcsak a jótékonykodás érdekli, hanem a Boogie
Kastély játék nagy szakértője is ott. Megfordul, és felismerem
benne a még húszéves Philipet. A velem szemben ülő negyvenöt éves Philipnek fogalma sincs, hogy virtuálisan éppen a múltbeli énjének
mozdulatait követem.
Lassan
emésztgetem a látottakat és a hallottakat is, akár a reggelim
fekete szemcséit. Minden arra vall, hogy Olivia szintén egy
menekülttáborban hányódott, és hogy ismerte a múltjában Philipet. Lehet, hogy ez ugyanaz a tábor volt, amelyikben én is
elveszítettem a szüleimet? Philip akkoriban sokfelé járhatott, és
valószínűleg nem csak az én életemet vette pártfogásba, hanem
nagyon sok ember életét megmentette, kiemelte őket olyan
reménytelen helyekről, ahol milliók lelték halálukat.
Az
élmény bezár. Marad a v-tengerpart az asztalunk körül, és a
mindenen makacsul átsejlő V-Olivia, kinek éppen szétbomlóban a
nyaka, a mindent összekötő erek adják meg magukat utoljára. Már
semmi sem köti össze a törzsét és a fejét, tudja az algoritmus
mi lehet ennél bizarrabb. Próbálom elterelni a figyelmem a
látványától, és elmesélem Philipnek a tegnapi esetemet a
szomszédasszonyom emlékfelméréséről, majd hozzáfűzöm, milyen
kár, hogy Olivia nem a piacnak szánta azt a fura férjtemetést,
hiszen a gyásznak és a veszteségnek az öngyilkos szekta miatt az
utóbbi időben emelkedőben a piaca. Nem is tudom, mit szeretnék a
leghamarabb, hogy eltűnjön V-Olivia, vagy hogy Philip is
felfigyeljen ugyanarra az üzleti lehetőségre. Elvégre, ha az
élmény egy adomány, akkor azt csinálhatunk vele, amit akarunk.
Philip azonban nem veszi a lapot, bólogat, de minden figyelmét annak
szenteli, hogy a v-sirályokat eteti az asztalról összesepert
v-morzsákkal, gondosan kerülgetve a félig elfogyasztott zsömlémet.
Megnyitom
az utolsó fájlt, sűrített. Érzetek és helyszín helyett főleg
összedobott képsorokat csomagol ki elém az asztal fölötti
levegőbe. Az elsőn éppen Philip távozik a két gyerekkel a tábor
vaskapuján. Ég az arcom a lefolyó könnyektől, miközben némán
zokogva szajkózom az agyam szegletében, vigyázz, vigyázz
Robertre és Kishára. Aztán egy lepukkadt, állott levegőjű
szobában ülök, sokkoltan meredek a szemem elé táruló
felvételekre. Szexuális pozíciókat mímelő gyerekek, őket
tapogató felnőttek, és meztelen gyerekek erotikus felvételeire
begyűlt reakciók pörögnek ezrével a szemem elé. Aztán egy
felgyorsított felvétel egy irodáról, ami az évek során egyre
nagyobb épületbe költözik. ChannelMe.
Remegek
egész testemben, nem voltam felkészülve az utolsó fájlra. A
sirályvijjogásból kihallatszik az utolsó harákolás:
Levenduladier…
Levenduladier…
–
Jól vagy, Kisha? –
kérdezi Philip, az arcán látható komoly aggodalom szerint nagyon
rosszul reagáltam a látottakat. Felém nyújt egy pohár vizet.
Nem
nyúlok utána. Nem kell tőle többé a víz…
–
Túl sós a levegő
– zihálom fejvesztve, forog körülöttem az összes világ.
Hánykolódnak a v-levegőben a v-sirályok, körbe-körbe gyöngyözik
tányéromon a kézzelfogható kaviár, forog felhősírjában
Olivia, és hánynom kell az orromban maradt illatözöntől.
Philip
azonnal bezárja a fokföldi settinget, szétfoszlik a tengerpart,
csak a gyomos burkolat marad alattunk. Eltűnik a virtuális abrosz
is az asztalunkról, a fölénk boruló ernyő barnállik a
rozsdától. A székem kopott tákolmány. Tákolmány az életem is. Philip gyerekpornóval építette fel a cégét? Végül is csak azt
csinálta, amihez ért… üzletelt. Most jövök rá, hogy
gyerekkoromról nincs is semmilyen személyes, rögzített emlékem.
Ennyire képes volt belenyúlni a memóriámba is?
A
szociális munkás fogta testem-lelkem és céget épített, és én
azóta is képtelen vagyok arra, hogy életem darabjait ne
mutogassam.
Semmi
sem az enyém.
Vagy
ez az egész csak egy vírus, aminek neve: V-Olivia? Már nem tudom
mi a valóság, mi a setting, mi a múlt és mit honnan szedtem össze
menetközben. Lehet, hogy csak megzavart a sok életadat
jártomban-keltemben.
–
Hullafáradt vagyok
érzelmileg. Azt hiszem, aludnom kellene kicsit – suttogom, de
indulás előtt még átadom Olivia adományát nevelőapámnak.
Végre ujjával rábök, és kíváncsian megnyitja. Túl sokat
pörget, gondolom, Oliviával sok közös címkéjük volt, és
specifikusak is, mint az a hülye Boogie Kastély, bármilyen játék
is az.
Hirtelen
kezd hadonászni, mintha próbálna valamit lezárni. Pillanatokig
úgy bámul a semmibe, mint akit fejbeütöttek, aztán mély levegőt
vesz, és zokogni kezd.
–
Bocsáss meg!
Annyira másképp akartam ezt a reggelit – sírja.
Rosszat
sejtek hirtelen megváltozott viselkedése hátterében, hívnom
kellene egy v-mentőt. Vagy inkább egy analógot.
–
Segíts! Gyorsan –
nyöszörgi. Levegő után kapkod, de ahelyett, hogy az ingét
gombolná, hogy szabaddá tegye a tüdejét, szemem elé vetíti
adaténjét és felhasználói engedélyt ad.
Kapkodó
mozdulattal eresztek rá egy sürgősségi vírusellenőrzést.
Sejtelmem egyetlen perc alatt beigazolódik: Philipet érzelmi-vírussal
fertőzték, de valami újfajtával, amit a legerősebb vírusirtónk
is csak jelezni tud, felismerni és irtani képtelen. Bármilyen
címkére bökök is adathalmazán, csak rosszat tehetek vele, mert
a nyomában a címkék száma sokszorozódik. Cégtől származó
érzelemelemző szoftokat hívok be segítségül, és külső
adatokra eresztem az algoritmusainkat, hogy találjak valamilyen
összefüggést, tudjam bármihez, eseményhez, érzelemhez, vagy
akár settinghez linkelni a vírust. De másodrendű érzelmi
állapotot előidéző kognitív folyamatok indulhattak el Philipben,
és olyan komplex érzelemmel fertőződhetett meg, aminek
létrejöttéhez több agyi régió összehangolt működése
szükséges.
Túl
sok kattintásomba kerül, amíg rájövök, hogy bármilyen címkével
ellátott adatát vagy emlékét nézem a profilján, mindent kísér
ugyanaz a kétes érzelmi csomag, amihez egyetlen linkelhető címkét
dob ki végül a kereső: #bűntudat.
Legyen bár munka, család, nyaralás, házi kedvenc, étel,
zenehallgatás, séta a parkban vagy barátnak tett szívesség,
udvarlás vagy sportolás, világmegváltó tervek vagy csak egy
egyszerű zuhanyozás, kaviár vagy sajtos zsömle, mindenhez
odatapad.
Felállok
és otthagyom az asztalt Philippel, aki sírdogálva takarítja az
ernyővázról a rozsdát.
Egy
halványan dobogó szív lebeg az utcasarkon. V-Olivia utolsó
darabkája.
Bocsáss
meg – duruzsolja, még mielőtt végleg szétfoszlana.
..
Hú, nekem ez nagyon-nagyon tetszett! Igazából látom, amit írtál a bevezetőben is, hogy ez egy nagyobb ívű történet összesűrítése, ezért a végét kicsit elkapkodottnak éreztem, de összességében az ötlet és a megvalósítás is nagyon megfogott.
VálaszTörlésRemélem egyszer majd úgy alakul, hogy hosszabban meg tudod majd írni, mert szerintem nagyon jó!
Köszi, Réka. Örülök, hogy tetszik. Igen, mások is elkapkodottnak érezték a második felét. Egy jó barát nemrég ezt írta: “Nagyon vaganyul tudsz sokszor irni, de (talan termeszeteddbol fakadoan) vannak a muveidben neha tulzott kilengesek neha elragadnak bizonyos dolgok es ettol nem lesz az egesznek aztan egy vonala.” Valahogy pont ilyen lett a novella is, és már csak azért is érdemes lenne regényként megírni, hogy lám nagyban is lenne-e egy törés vagy szépen egyenletesen kibontakozna. :)
TörlésRemek az ötlet, és a megvalósítás elég erős, kis megjegyzés: hasonló érzésem volt, mint Rékának, némileg aránytalan; (nem kellemetlenül) hosszú a bevezető, de ahhoz képest egy kicsit gyorsan "lekevered". Illetve észrevettem, hogy kedveled azt a mondatszerkezetet, amelynek a végén szerepel az ige, ez néha fura, pl.: "Összementnek tűnik attól, ahogyan vékony, apró száját összeszorítja, mintha attól félne, hogy az ajkait is valaki szétválaszthatná."
VálaszTörlésDe egyik sem olyasmi, amin egy kevés utólagos szerkesztéssel ne lehetne változtatni, és simán megjelenésre érett.
Dóra, köszi, hogy elolvastad. Bevallom, húztam is belőle, hogy a karakterlimitbe kényelmesen beférjek. :) Az “aránytalan” jelzőért külön köszönet, olyan mint egy ablaktörlő, meg segít távolabbról is rálátni.
Törlés