Ami a Valentin-napot illeti, nem vagyok pro, sem
kontra. Akinek szüksége van rá, tartsa meg, és úgy, ahogyan akarja. Aki szereti
utálni, azt is megértem. A szívecskés
macikat sen nyírnám ki, hiszen egy tininek másképp kell megélnie a szerelmet,
mint mondjuk egy negyvenévesnek. Fogalmam sincs, hogy én megszoktam-e tartani
ezt a napot, mert ekkor van a férjem születésnapja, és sosem tudom, azt
ünneplem-e, hogy ő megszületett, vagy azt, hogy ez a tény milyen jó nekem. :)
A romantikát, a különféle fennkölt hangulatú, rózsaszirmos,
zenei aláfestéses, naplementés összeállításokat, izéket utálom. Mármint elég bohócos. De
a szerelmet szeretem. :) Vagyis:
|
inkább ők |
|
mintsem ők |
A romantikus regények – mindamellett, hogy romantikusak –,
különféle zsánerekbe tartozhatnak. Merthogy van történelmi romantikus,
paranormális romantikus, kosztümös, időutazós, krimi, chick-lit, erotikus,
vallásos, fantasy, futurisztikus, sőt sci-fi, Young Adult, New Adult, és akár
ezek keveréke. Az teszi őket romantikus regénnyé, hogy a fő cselekményszál a szerelmi
kapcsolat, és minden ennek rendelődik alá.
Amikor tini voltam, rengeteg romantikus regényt olvastam. Viszont azok a történetek, amelyek mélyen megérintettek, és amelyekre élményként
gondolok ma is vissza, azok szerelmi történetek voltak, és gyakran olyan regények
által, amelyeknek a legfontosabb cselekménye nem is a szerelem köré épült. Igen,
különbségről beszélek…
Sokan hangoztatják, hogy különbség van romantikus történet és szerelmi
történet között, viták folynak erről. A romantikus írók diszkriminálva is
érzik magukat ettől. Arról, hogy ez a különbség miben áll, a vélekedések eltérőek is lehetnek, annak függvényében, hogy ki mondja. :) Ezért csak arról írok, hogy én miben tapasztaltam a különbséget.
A két fajta történet között a különbség leginkább abban
áll, hogy egy romantikusnál kötelező a happy end. És ennyi. :) Például a Büszkeség és balítélet romantikus történet. A Rómeó és Júlia
szerelmi történet. Szemléltetés következik:
|
romantikus történet |
|
szerelmi történet |
A romantikus regényeknek nagyon merev szabályaik vannak. Az
íróknak nem szabad, és nem is merik a szokásos toposzokat és kliséket szokatlanul csűrni-csavarni,
mert az ilyen könyvek olvasói mindig ugyanazt az érzelmi élményt, és sokszor ugyanazokat
a karaktereket, és mindenképp ugyanazt a végkifejletet várják el a könyvtől. A kéziratoddal biztos sikert érsz el az ilyen olvasóknál, ha a plotod annyi,
hogy a két szereplő találkozott, (a színpad és a körülmények, zsáneri díszletek nem számítanak) félreértette egymást, összeveszett, majd kibékült.
Ha viszont a konfliktus és a tét arról is szól, hogy ha egymáséi lesznek, akkor azzal
elárulják a hazájukat, és ha elárulják a hazájukat, akkor felakasztják azt az
embert, aki alkudozni tudna annak a tizenegy embernek a sorsáért, akik éppen
túszok, de akiknek a fele amúgy börtöntöltelékké válna szabadlábon – valami
ilyesmi, mondjuk –, :) akkor már nem biztos, hogy az nagy plotmomentum az első oldalakon, hogy a felbukkanó férfi „óceánkék tekintete” veszélyt sugall, és ez hű, de izgi.
Pár hete azon kacagtunk a barátnőmmel, hogy hét évvel ezelőtt
még mennyire tetszett nekünk Francine Rivers Megváltó szerelem című regénye, és
hogy azóta mennyit fejlődtünk, mint személyiségek, mint nők, és mint olvasók.
Ez egy olyan regény, amelyikben Isten megparancsolja egy kedves, jó férfinak,
hogy szeressen egy bordélyházas, parázna nőt. Ennek a bűnös nőnek száz meg száz oldalnyi tőrödésre van szüksége ahhoz, hogy lelkileg felépüljön, és hogy végre
megváltasson. És ezután jön a heppi end, amelyik jó hosszúra nyúlik, hiszen nem
elég, hogy szerencsétlen elszenvedi annyi oldalon a sok erőszakot és
megaláztatást, amit Isten az írónő rárakott, még jó sok gyereke is születik a
végén, hogy még nagyobb legyen a heppi endje. Borzalom. Azon gondolkodtam, hogy
ez a megváltó szerelem a romantikus irodalomban mekkora toposz már. Amikor van
egy elveszett, elrabolt, árva, néha még meg is erőszakolt, vagy akármilyen
szegény sorsú lány, akit csak egy erős férfi szerelme menthet meg.(bármilyen értelemben is) De ugyanígy
megvan a szörnyeteg toposza is: a rosszfiú, aki csak céltalanul lézeng a világban, önmaga rosszasságában és önsajnálatában szenvedve, és csak egy ártatlan
lány szerelme változtathatja, javíthatja őt meg. A szerelem, mint megváltás –
ebben a hitben zsákszámra élnek a messiási-komplexussal rendelkező hősök és a
hősnők.
Ezzel ellentétben egy szerelmi történetben nem biztos, hogy
a szerelem megváltja a hősöket. Míg a romantikusoknál a konfliktus gyakran csap
melodrámába, addig egy szerelmi történet drámát teremt. Itt úgy szeretnek a
szerelmesek, hogy nem biztos, ez a sorsuk, és hogy ez az Univerzum legfőbb igazsága. Nem
biztos, hogy az akadályok beleférnek abba a keretbe, amit ők megoldhatnak.
A romantikus könyvekben fontos toposz az is, hogy a férfi tökéletes
legyen. Legfeljebb ezek a hibái lehetnek: távolságtartó, megközelíthetetlen, sötét
múltú, titokzatos, és nagyon mogorva. De persze később kiderül, hogy valójában
a felszín alatt egy őzikelelkű, szeretetre vágyó, melegszívű, gyengéd érzelmeit
kommunikáló lény. (és még Férfi is) És vigyázat: az Egyetlen. A sors is ezért
predesztinálta. Még az is kiderülhet, hogy szuperképessége van. Á, ez volt az a
misztikus veszély az „óceánkék tekintetében”? A hős és hősnő gyakran utálják
egymást, de mégis lefekszenek, mert annyira vonzódnak egymás „óceánkék
tekintetétől” sújtva. De aztán mégis utálják egymást. És aztán mégis rájönnek,
hogy mégsem. Az erotikusabb regényekben pedig szinte kötelező archetípus
a szűz, botladozó hősnő, akinek minden tökéletes szépsége ellenére egy
fikarcnyi önbizalma sincs, de aztán egy csapásra a végzet asszonyává, szexi vadmacskává
változik, és persze már az első éjszaka orgazmusok sorozatát éli át, úgy kábé reggelig.
Nem zavarnak az olyan toposzok, ahol ellenségekből, jó
barátokból lesznek szerelmesek, nem zavarnak a szerelmi háromszögek sem. Az
zavar, amikor a történetben a konfliktus melodrámát generál, mert nincs igazi
dráma. És zavar, amikor a saját boldogságuknál több aligha forog kockán, de ez
már sokkal szubjektívebb. A szerelem nem lehet egyforma minden történetben, mert mások a szereplői, mások az élethelyzetek, az akadályok. Ha mindig egyforma, akkor nem valós. Eszményített.
Az elmúlt években sok regényt becsuktam már az elején, mert
túl romantikus volt. Sima szerelmi történetként talán kettő jut eszembe, amelyik tetszett. A szépirodalmi Rómeó, Júlia és sötétségre szerintem mindig emlékezni
fogok, ahogyan a testvérszerelmet ábrázoló vállrázósan megríkató Forbiddenre is jól emlékszem.
Filmek terén nagyon ritkán választok csak romantikusat, és mind felejthető marad. A legokosabb, egyedibb szerelmi történetnek ez tűnt:
|
Adjustment Bureau |
De az örök kedvenc évek óta, a felejthetetlen, az egyetlen, az Igazi: :)
|
Shakespeare in love |
Mostanában Brodyékba vagyok szerelmes (Homeland) Ez úgy éppen elég, még sok is. :)
Ti gondolkodtatok-e a romantikus és a szerelmes különbségen? Mit szerettek egy romantikus történetben? És mit nem? Melyik a kedvenc szerelmi történetetek, párosotok?
Ah a tipikus női romantikus könyvek azok, amikben azért dúskálni lehet a túllihegett szexben is. Vajon a romantikába pornográf együttlétek és testnedvek mennyire férnek bele? Szívhang és Romana füzetekben is égett egyet a fülem kiskamaszként, ezek voltak nagyom kedvenc olvasmányai. 18+-os mind.
VálaszTörlésÉn pont ebbe az egykaptafába, és női-férfi közhelybe untam bele.
A szerelmes sztorik nálam évek óta dögrováson vannak: dugig van párkapcsolati játszmákkal, manipulációval, birtoklási vággyal, sérült emberek támaszkeresésével, éretlenek idétlenkedésével, kételkedők tépelődésével, kerülőutakkal az egyenesség, őszinte felvállalás (és bevállalás) helyett és ez nekem minden, csak nem a szerelemmel egy lapon említhető egyveleg. És az elsöprő, elemi szenvedéllyel, nemi vonzalommal való keverés is igen gyakran szerelemként van tálalva, én meg rázom a fejem és lemondóan legyintek. Oké, van, akinek ez a szerelem. Nekem meg nem. Ahogy a szerelem első látásra effektust is bottal piszkálom, nem vagyok ilyen alkat, mindemellett másnál ez létező jelenség és élmény lehet.
Azt szeretem a romantikus történetekben, ha hiteles és nem akar másnak látszani, mint ami. Kedvenc párom viszont nincs. Rómeó és Júlia végletes kapcsolatát túl szélsőségesnek tartom. Rombol és nem épít, így ez számomra nem egy egészséges viszony bemutatása. Ó, és nálam az önzés "de hát szeretjük egymást/szerelmes vagyok" kifogása nem ad felmentést semmi alól.
Most beugrott az utóbbi évek friendzone fogalma. Hirtelen érdekelni kezdett, mióta hagyományozódott meg a közbeszédben és milyen mítoszok társulnak hozzá.
Igen, a kaptafa volt a bejegyzés témája, örülök, hogy neked átjött ez.
VálaszTörlés(A Rómeó és Júlia nekem is szélsôséges, úgy is, mint szerelmi történet, úgy is, mint romantika.)
"Éretlenek idétlenkedése" :))))