Két
bejegyzésben
is írtam arról, hogy a történetalkotás élvezete önmagában is siker, és
ha az írás végső soron nem szolgál semmi mást, csak élvezetet az
alkotónak, akkor ez teljesen rendben van. Azóta sok
látogató tévedt ide a blogra a „maszturbálás” keresési kulcsszó révén, így elhatároztam,
gyorsan írok picit Casanováról is. :)
Például azzal is, hogy mi a különbség Casanova és Don Juan között. Mindketten nőfaló csábítók, ám
másképp kezelik a nőket. Don Juan nem tesz mást, csupán megdönti őket.
Egocentrikus és nemtőrödöm kéjenc, akit csak a saját kielégülése érdekel. Gyenge
önértékelésén és önbizalmán úgy segít, hogy felhasználja a nőket a felülkerekedő
győzelem, a sikerérzet érdekében. Csalódást és kisemmizést hagy maga után.Egy szerző akkor szereti az olvasóját, amikor fontosnak tartja a saját írói fejlődését. Az írástechnikai eszközök elsajátítása a szerelem művészetének a megtanulása, de ez még csak az amatőrség első lépése. Nem több egy szép, de tapasztalatlanul tapogatózó ismerkedésnél. Az eszközök mit sem érnek, ha nem tanulom meg eredményesen használni őket. A szerzőnek világa átadásakor írástechnikai döntések sorozatát kell meghoznia. Ilyenkor kiderülhet, milyen szerető…
Vajon megtörténhet, hogy Don Juan csupán saját villogása érdekében használja az írástechnikát? Mondjuk, nem az olvasót akarja boldoggá tenni, hanem a tökéletes művet akarja létrehozni. Ez szép cél, nem? No és a szelídítetlen ambíció által űzött alkotó, aki bármit megtesz, csak már végre láthassa a nevét egy könyvön? Lehet, hogy ilyenkor csak elfogadtatni akarjuk önmagunkat és közben nem érdekel minket a befogadó? Na jó, esetleg egy kicsit, mindaddig, amíg megtapsol.
Don Juan hiszi,
hogy szűz koncepcióval kell rendelkeznie, amelyhez hasonlóval még soha senki
sem rukkolt elő. Ha kiderül, hát mégis, akkor tovább ötletel, csakhogy ő még sajátosabbat mutasson fel. Ennek aztán soha nem lehet vége, és belőle lesz az
író, akinek tele van a notesze ötletekkel, de sosem kerül polcra belőlük egy
sem. Eközben Casanova a legközhelyesebb ötletből is egyetlen fordulattal alkot izgalmas
olvasmányt.Sajnos megtörténhet, hogy egy versből senki nem ért egy kukkot sem, de a költő és társasága zseniális korszakalkotásnak tartja, mert fő a l'art pour l'art. Megtörténhet, hogy prózaolvasáskor minden oldalon belegabalyodom egy-egy mondatba, de az író hetykén közli, hogy az én intelligenciámmal van baj, ugyanis ez az ő stílusa. Azokról a narcisztikus vonásokról inkább szót sem ejtek, amikor az író egy változhatatlan „szegény én”- regénnyel nyomul, és úgy gondolja, mindenki másnak ugyanannyira izgalmas az ő életrajza.
Vajon amikor Don Juanként egy regénnyel túl sokat akarok, akkor nem azért van-e így, mert túl nagyra tartom magam? Esetleg az írás csak egy tereppé válik, ahol sztoritaposó, grandiózus prózával sziporkázhatom, vagy ahol megmutathatom, milyen bátran tudom csűrni-csavarni az írástechnikai szabályokat, kiforgatni a sémákat.
A baj ilyenkor csak az, hogy aligha fogja egyetlen olvasó is azt mondani: „Írókám, semmit sem éreztem, nem mozdított meg bennem semmit, sőt, nem sokat értettem belőle, de technikailag csúcsszuper, a leírások miatt pedig végigolvasom mind a nyolcszáz oldalt.”Ellenben ha egy nyelvileg színvonaltalan, tematikailag sovány regényt a tömegek elkapkodnak, ne csodálkozzunk. Lehet, hogy a „butuska” írója tud valamit az olvasóról. Csak egyetlen fontos kapcsolódási pontra tapintott, de ráérzéssel…
Ki az olvasóm? Ezt nem tudni nagy hiba. Hogyan szerethetek valakit, ha nem is ismerem? Honnan tudom, mit vár el a kapcsolattól? Honnan tudom, mit ígérjek? Az olvasók figyelmét kikérő írónak ismernie kell a közönségét. A megismerés elengedhetetlen a hatásos kommunikációhoz, a szeretéshez ismerni kell a másik igényeit, érzékeny pontjait.







Hű, most kicsit ledöbbentem. Merthogy én nem fűzök érzelmeket az olvasóimhoz. Semmilyet. Írom, ami jön, nem csiszolgatom preferáció, olvasóközönség szem előtt tartásával. És úgy fest, kéne. Így mi vagyok? Az érzéketlen Don Juan. Ezt is megéltem.
VálaszTörlésVan pár dolog, amiről sajátosan gondolkodom, és amiről tudom, hogy szembemegy a mai értékekkel, morállal. Arról tudnék írni, de azon nem találna kapaszkodót az olvasó. Ők nem értenének engem, én meg őket ugyan ismerem, de nem értem. Arról meg nem tudnék írni, amit az olvasó ugyan értene, de ezzel kiszolgálom, én meg elkedvetlenednék. Ha emiatt rossz író vagyok, mert ilyenek miatt töprengek el azon értenék-e az írásaimat, vagy nem, akkor vállalom.
Nibela, nem gondolom, hogy íróként a mondanivalót,a témát az olvasó szempontjából, hozzá igazítva kellene megválasszam és megírjam. Inkább arra értem a fenti bejegyzést, hogy a mondanivalónk feltálalásakor, odaadásakor, a formába öntéskor érdemes a befogadóra (is) gondolni. :)
VálaszTörlésInnét nézve kicsit lehiggadtam, és adok magamnak egy új esélyt. Elkapott a nihil, hogy oké, én itt leteszem a lantot, mert amit művelek, az öncélú magamutogatás, szövegbe burkolt önkinyilatkoztatás, abból meg önként senki se kér, és tartsam meg magamnak.
VálaszTörlés